Stránka 1 z 1

Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 5/10/2010, 22:48
od Klobouk
Zdravím,

chci pořídit věší 3D 2,2 -2,6m (doteď jsem měl 1,76m Funtanu s O.S.120ax)
Cena nových komponent je pro mne příliš vysoká a můj nálet také nízký (zatím cca 35 letů ročně s větším érem)
Takže můj zájem je zaměřen spíše na přiměřeně olétané zboží. Nebo zkrátka nejsem z těch, co to musí mít nové...

Otázkou je, kolik hodin /10min letů snese "běžné" konstrukční letadlo, a jak je na tom motor po cca 100 startech ?


Jinak strašně fandím firmě Orion Models, způsob jakým mají zpracovánu nabídku modelů od rozsypu k zalétanému modelu je na světové úrovni...

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 07:53
od Miloš Zavadil
Tak tady mám pocit, že není možná fundovaná odpověď. U motoru by ses možná mohl dopídit k životnosti, kterou předpokládá výrobce, ale u éra ti to asi nikdo neřekne. Zvlášť když nevíš, co se s těmi věcmi dělo před tím, než jsi je koupil.
Miloš.

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 09:41
od Klobouk
OK, díky Miloši,
napíšu tedy ještě, jak bych si představoval odpovědi :-D :

"Po každé sezóně model raději prodávám ", nebo,
"mám na klasické konstrukci 1000 startů a pořád ok".....
"Po 50 startech s motorem ZDZ 50 se letadlo začalo rozlepovat ... "
... nebo tak něco...

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 10:36
od andy1pl
Ahoj Klobouku,

osobne az tolik zkusenosti nemam, ale co sam vidim nebo slysim vypada to spise na tom jake je to ero, motor, jak se pilot k tomu chova, jaky ma zpusob litani, etc ....
znam lidi kteri maji ero treba jen na par letu, jsou i jini kteri litaji treba z jednym modelem casto a prez mnoho let.

Osobne si myslim ze konstrukcni ero, kterym litas hodne behem sezony, sem tam spatne pristanes, delas brutalni pretizeni, nedavas pozor pri transportu,etc je dobre prohlidnout po sezone nebo dvou tak ze stahnes folie, podivas se na spoje, sem tam neco prejedes lepidlem, a jses zase v klidku na dalsi sezonu.

Pokud se jedna o nakup "oletaneho" draku, kamarade i ja i jini tady muzou Ti vypravet historky ... , kdyz nekoho neznas a nevis jak se k tomu letadlu chova, tak asi u obru neni smysl riskovat.
Kdyz premyslis o tom ze nekdo Ti proda oletane ero, tak zjistij co nejvice o pilotovi, histori letadla, motoru, etc ...
Vetsinou na tomto foru lide se znaji, kdyz neco nekdo nabidne tak je to urcita zaruka profesjonality, navic kazdy do "zacatku" Ti pomuze. Otazkou dalsi je kolik do toho chces vrazit, jake mas zkusenosti, etc ...
Napis vlastni predstavu - konci se sezona, nekteri budou chtit koupit nove era na dalsi sezonu a tak se bude prodavat o stosest.
Prodej rozhodne nebude z duvodu spatnych letovych nebo knstrukcnich zavad, ale je to treba ze jsou lide kteri chteji porad mit neco nove a trendy :wink:

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 10:52
od Klobouk
Díky,

má představa je:
Velox od Orionmodels (nebo jiné podobně dobře létající éro..)
Rozměr 2,2, - 2,6 , resp. musí se vejít do Fabie combi...
Motor nejlépe DA , případně funkční MVVS
Serva umožňující létat 3D (přiměřeně rychlá a dimenzovaná - digitál není podmínkou)

Oděrky, vylomené podvozky, zkrátka estetické vady pro mě nejsou problémem....
Jde mi o to, aby to bylo schopné dát ještě těch 100 -150 letů pray

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 10:59
od Laďas
Asi taky neodpovím, ale snad vysvětlím proč:
Pojem klasická konstrukce je strašně široký. Jinou životnost bude mít model z laserem řezaných dílů a lepený v nějaké čínské velkovýrobně a jinou zase model s frézovanými díly z různých materiálů podle namáhání, lepený různými lepidly podle druhu namáhání (Epoxy, disperze, Purex) a třeba ještě s exponovanými díly různě pojištěnými laminováním. Já jsem třeba až teď objevil metodu pojišťování lepených spojů vruty (taky zalepenými) - a funguje to!
Velký vliv má kvalita použitých materiálů a hlavně kvalita návrhu konstrukce. Pokud vidím ARF model, kde domek pro motor 50 ccm je slepený z laserem očazené třívrstvé překližky tl. 3 mm a ze stejného materiálu je i lože podvozku, už to dává tušit budoucí komplikace...
Jinou životnost bude mít model potažený kvalitním Oracoverem a jinou model potažený nekvalitní čínskou fólií.
Další věc, která má zásadní vliv na životnost je průběžná údržba - zejména čištění povrchu modelu, zvláště při používání kouření.
O vlivu způsobu létání ani nemluvím.
Co se motorů týče, tak i špičková značka může dát do oběhu zmetek, naopak znám i číňany dlouho a spolehlivě sloužící. Zase mj. záleží dost na tom, jak se majitel o motor stará - hlavně kvalitní mazání a dostatečné chlazení.
Kupovat olétané éro a motor je loterie. Pokud už by člověk do něčeho takového šel, měl by o modelech už něco vědět a nebo mít někoho takového po ruce.
Jinak obecně - po 100 startech už se dá čekat běžné olétání a pokud se do té doby neobjeví nějaké závažné závady na draku modelu a motoru, je předpoklad, že při Tvém náletu 35 startů/rok by éro mohlo rok, dva ještě vydržet...

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 11:03
od andy1pl
No, a ted jsi kamarade prisel na model ktery prave se moc neprodava z rukou modelaru. Duvod je jednoduchy - vynikajici letove projevy, klasicka a 3D neni problem, hodne ero, dostupnost nahr. dilu, etc ...

Kdyz uz planujes nakup toho to modelu - jdi do noveho, treba rozsyp nebo ARC ... neprohloupis ! opravdu se vyplaci.

Ostatni veci najdes bez problemu, motor ( treba i DL a DLE neni problemovy) , serva, baterky rozhodne nove. Bute Te to bavit nekolik sezon a porad budes mit co dohanet, ero je to vynikajici. S osazenim Ti napovi kazdy majtel obrika.

Doplnij udaje ohledne bydliste : a) je to povinnost na tomto forum, b) pilot ve Tvem okoli Ti pomuze

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 11:08
od Miloš Zavadil
Klobouk napsal:OK, díky Miloši,
napíšu tedy ještě, jak bych si představoval odpovědi :-D :

"Po každé sezóně model raději prodávám ", nebo,
"mám na klasické konstrukci 1000 startů a pořád ok".....
"Po 50 startech s motorem ZDZ 50 se letadlo začalo rozlepovat ... "
... nebo tak něco...


Po pěti startech s elektromotorem o příkonu 2500W jsem letadlo totálně rozflákal........ :-D :-D Ale jelikož jsem si ho slepoval osobně, určitě by vydrželo minimálně 1000 startů a přistání.
(Je to sice naprostá pravda, ale ber to prosím pouze jako vtip.)
Miloš

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 13:55
od Honzisk
Já mám např. Veloxe 2,6m od OM. Teď to byla jeho 5. sezona a stále drží a lítá perfektně. Jak dlouho ještě vydží si netroufám odhadnout, snad se mi nerozloží ve vzduchu při nějakým razantním obratu. Motor mám ZDZ80 jednoválec. http://www.rc-novotnik.wbs.cz/Aktualne.html

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 20:39
od Klobouk
Díky za reakci , kolik to tak cca obnáší startů ?

Jaká v tom máš prosím serva ?

Dík

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 6/10/2010, 21:46
od Honzisk
Směrovka: HS-805 Zbytek HS-5625MG. Startů tak +- 50 za sezonu. Lítám i na sněhu.

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 7/10/2010, 01:28
od Pan Fogg
Zdravím a sděluji následující:

Předpokládejme solidně postavené éro (z rozsypu) a postaveno tak,aby životnost nesnižovaly tyto chyby( kromě havárky :-O ):
- lepení nevhodným lepidlem.Trup lepím EPOXY1200 a disperzí:http://www.soudal.cz/cz/product-detail.php?evc=1301400
křídlo podobně.
- balza : Lehká na kormidla (100g/l) a ostatní střední-max.200g/l.

Motor s nikasilem éro přežije,ale musí se počítat s opravami(výfuk.karburátor,ložiska....)

- vrtule také hraje důležitou roli a mám vyzkoušeno ,že dřevěné vrtule nejsou to pravé ořechové.Max. použitelné do 50 ccm.


Přikládám foto vlastního modelu z rozsypu ORION MODELS ( VELOX 2,6).

vyskov_podzim_056.jpg

PŘEDPOKLÁDANÁ ŽIVOTNOST: 1000 startů ( 100 startů ročně ) takže 10 let

ŹIVOTNOST MOTORU 3W80XI : Po 500 startech naběhá cca 100 hodin a to bude dobře zaběhnut.
Po 1000 startech bude ve výborné kondici.
Model ,který je slepen z příliš lehké (křehké ) balzy a s špatně impregnovaným motor. domečkem se rozpadne podstatně dříve.

nenene



Konkretní případ: Ivan Čáni má motor. model (cca 2m) se kterým létá cca 20 roků !!!!! first1 - viz foto (PROTEUS).
vyskov_podzim_041.jpg

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 7/10/2010, 04:49
od Rcmak
vyskov_podzim_056.jpg

PŘEDPOKLÁDANÁ ŽIVOTNOST: 1000 startů ( 100 startů ročně ) takže 10 let

ŹIVOTNOST MOTORU 3W80XI : Po 500 startech naběhá cca 100 hodin a to bude dobře zaběhnut.
Po 1000 startech bude ve výborné kondici.
Model ,který je slepen z příliš lehké (křehké ) balzy a s špatně impregnovaným motor. domečkem se rozpadne podstatně dříve.

nenene



Clovece,ja bych snad ani to 3W nechtel kdyz to ctu. :looool: Zlaty cinanci (50ccm),tem stacilo na zabeh cca 10 litru,coz je zhruba 8 hodin (pri nalitani 25 min. na pul litru) beznyho provozu,na to,abys ho dosteloval a nemusel si ho vsimat.Nebo ti ujela ruka pri tech cislech?Nejak se mi tomu nechce verit.Co bys na tak jednoduchym motoru jako je dvoutakt chtel takovou dobu zabihat?

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 7/10/2010, 06:45
od Pan Fogg
Pan Fogg napsal:Clovece,ja bych snad ani to 3W nechtel kdyz to ctu. Zlaty cinanci (50ccm),tem stacilo na zabeh cca 10 litru,coz je zhruba 8 hodin (pri nalitani 25 min. na pul litru) beznyho provozu,na to,abys ho dosteloval a nemusel si ho vsimat.Nebo ti ujela ruka pri tech cislech?Nejak se mi tomu nechce verit.Co bys na tak jednoduchym motoru jako je dvoutakt chtel takovou dobu zabihat?


Pozor!Netvrdím,že se motory zabíhají 100 hod. nenene nenene nenene nenene nenene
Základní záběh trvá 2-3 hod.
V manuálu se říká,že kompletní záběh trvá 12-20 hod.
Takže po 100 hod ,jak z logiky věci vyplývá bude motor na začátku života.

Já motor zabíhám takto: 1. Na stojanu nechám motor běžet na 2500ot/min cca 1 hod.
Motor je pouze s kolenem ,bez tlumiče.
Potom následuje chod při vyšších až max. otáčkách po dobu 1 minuty a 2 minuty (odhadem)
opět při 2500 ot/min.
Tento proces opakuji dokola cca 0,5 hod.



2.Montáž do modelu a dávám pozor,aby motor neběžel naplno po dobu delší jak 2 ninuty.

3.Po 10 litrech se již záběhem nezabývám.



Pokud se týká životnsti motorů tak "čínani" se po dvou letech ,což po při 200 startech odhaduji na 50 hod zatím moc nepředvedli.
Zatím jim odcházejí ložiska a bude hůř.

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 7/10/2010, 20:11
od Rcmak
O.K.,kazdy at si zabiha jak chce.To je jasny.Ja tvrdim-obohatim ho na spodku i na vrsku,aby se vyplachlo to, co se otre a ma se otrit,navrknu,dam cigo,vratim spodek aby se mi to za letu v prechodech neulilo a hura nahoru,pozvolna zalitavat od volnobeznych az po 2-5 vterinovy chvilky max otacek.Zadny koukani na motor na zemi,trapit ho hodinu na volnobeh,jako uz sem to videl.Cim min paliva,tim min maziva.Vemte si motorovy pily nebo krovinaky.Cozpak ty se taky zabihaji nejakym dlouhym volnobehem?ty jedou od prvni chvile a v jakych podminkach.Samozrejme,ze ne hned na krev,ale jedou.At se motor zabiha v podminkach,ve kterych bude pracovat.Myslim tim teplotu pod haubnou,rozsahy otacek,zatah atp.Jak ja rikam,jak ho naucis,tak bude makat :cmoud: .Zatim me tehle zpusob nezklamal ani u letadel ani u benz. auticek.At se vam motory neflakaj,ale poradne makaj crazyp

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 8/10/2010, 10:31
od HonzaS
No já mám s 1,86m yakem mnoho startů, už by to mohlo být přes 500. A začíná povolovat, místama se to rozlepuje a visí v zámkách... Nutno uznat že dostal během svého života HODNĚ zabrat. Nu mojí 2,2m počítám životnost cca stejnou. Samozřejmě pokud uděláš 500 startů za sezonu, asi to vydrží ještě víc než když ti 500 startů trvá 6 roků nebo v mém případě za 3 :-D . Životnost motoru vidím na tisíce startů, tak po 500 zkontroluju ložiska, případně vyměním, životnost magnetů je minimálně roky. životnost baterek dvě sezony (200 cyklů) vypadá jako reálná (poslední dvě sady to tak vydržely).

S benzínovým motorem bude životnost draku mnohem menší. Ovšem té ráně to bude jedno.

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 11/10/2010, 11:29
od Jiří­ Balada
Mě zatím vydrželo letadlo nejvíce rok.Motor 3W byl po dvou celoročních sezónách v provozu jako nový.Záleží jak často a v jakých podmínkách létáš.

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 11/10/2010, 16:31
od lv
Jiří­ Balada napsal:Mě zatím vydrželo letadlo nejvíce rok.Motor 3W byl po dvou celoročních sezónách v provozu jako nový.Záleží jak často a v jakých podmínkách létáš.

Mne vydrží model najdlhšie 2 roky. Zatial vždy zomreli na ruky :looool:

Re: Životnost éra a motoru

OdeslatNapsal: 12/10/2010, 17:07
od HonzaS
lv napsal:
Jiří­ Balada napsal:Mě zatím vydrželo letadlo nejvíce rok.Motor 3W byl po dvou celoročních sezónách v provozu jako nový.Záleží jak často a v jakých podmínkách létáš.

Mne vydrží model najdlhšie 2 roky. Zatial vždy zomreli na ruky :looool:



Taky si myslím že nemá cenu počítat model pro 3D létání na víc jak 3-4 roky. Za tu dobu ho člověk stihne rozbít, nebo ho ve většině případů přeroste a potřebuje něco lepšího.