majkl píše:
... což je mi docela divný, jelikož jsem čekal, že když to s tou 6/5 bere víc, bude i větší tah
.
to skoro urcite byt ani nemuze. nevim kolik toho vis o stoupani a prumeru vrtule, ale zkusim to aspon trochu shrnout. stoupani udava, jakou vzdalenost urazi vrtule za jednu otacku. rekneme u vrtule se stoupanim 5 palcu-pokud bys s ni tocil v zemi- se vrtule za jednu otacku posune o 5 palcu. samozrejme ve vzduchu musis pocitat s prokluzem vzduchu a celnim odporem letadla, ktery postup vrtule brzdi. proto to tolik nebude. z toho plyne jednoducha zakonitost- cim mensi stoupani, tim bude mit vrtule vetsi ucinnost pri malych rychlostech. a vice versa-vrtule s velkym stoupanim je konstruovana na vyssi rychlosti, proto kdyz ji drzis na miste ma mensi ucinnost nez vrtule s mensim stoupanim(->vetsi odber, mensi tah). nutno ovsem podotknout, ze vrtule s vetsim stoupanim bude mit pri vyssich rychlostech ucinnost mnohem vyssi, a predevsim s vrtuli s mensim stoupanim nikdy nedosahnes takovych rychlosti jako s vrtuli s velkym stoupanim. zkratka 'zavrtavani' vrtule s malym stoupanim nebude na vysoke rychlosti stacit. z toho plyne dalsi jednoduche pravidlo-cim vetsi stoupani, tim vetsi dynamicky a mensi staticky tah a cim mensi stoupani, tim vetsi staticky a mensi dynamicky tah. pokud bys mel vrtuli 7/7 a chtel letadlo zpomalit, mohl bys pouzit vrtuli 7/4, ale tim by ses ochuzoval o vykon motoru, ktery bys jeste mohl vyuzit-mel bys mensi odber. proto se obvykle zaroven se snizenim stoupani zvetsi prumer vrtule, a naopak. snad to z toho nak pochopis, trosku nad tim zapremyslej, a preju hodne chuti do dalsiho zkouseni