Životnost benzíňáku

Spalovací motory, výfuky, vrtule, palivové soustavy, kouření­...

Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 30/8/2015, 23:35

Dnes k večeru jsem vytáhl Extru na Roto 35Vi a polítání nic moc. Motor byl takovej utahanej, svislý obraty se skoro nedaly lítat. Loger na zápalku ukazoval o 800 otáček míň než jindy. Asi se na tom částečně podepsalo těch 30 stupňů kolem ale i jindy mě Roto připadá, že nechodí jako dřív. Walbro jsem nedávno čistil, jehly nastavil znova. Přechody dobrý. Motor běhá už šestej rok, jedno lítání je cca 30-40 minut, 20-25 x ročně, což je dohromady cca 80 hodin se záběhem. Napadá mě, jestli už nemá něco na motoru "dost", třeba ložiska. Většinou je provozován na Verva 100 (ojediněle N95) + Castrol syntetika zpočátku 1:35, nyní 1:40. Že by se mohl zanýst muffler? Roto je klasika, ocelovej válec, hliníkový píst a kroužky. Na ojnici nejspíš budou na obou okách jehly.
Není tu prosím někdo, co hodně lítá na ROTO 35Vi na porovnání, co motor vydrží?
Případně, jak se na benzínech projeví opotřebení, pokud se zrovna něco ůplně nerozsype? Nebo co preventivně (když už bych kontroloval ložiska na klice a ojnici) vyměnit?

A propo, neměnil jste někdo Roto 35Vi za nějakej silnější kolem 50ccm, případně kterej? Roto je patkový, tak to asi nebude moc jednoduchý, bude se muset předělat na přírubu. Jde mi o to, aby nebyl moc velkej problém se zástavbou.
Díky
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod marekh v 31/8/2015, 16:03

Určite najpv skontroluj mufler.Mal som ten istý problém s DLE 55 a mufler AMT.Motor postupne ako keby umieral.Keď som fukol do muflera tak som cítil jasne vačší odpor ako keď bol nový. Potom som ho skúšal vyčistiť s acetonom ,hydroxidom sodným ale efekt nebol veľký tak som ho nakoniec rozrezal.Takto som ho vyčistil,aspoň som mal možnosť vidieť čo čistím a ako.Nakoniec som ho zvaril v mieste rezu a motor bol ako znovuzrodený jupiiija
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod MomoBrut v 31/8/2015, 20:37

Zaneseni tlumice je casto podcenovano, ano primlouvam se ... Tlumice od nekterych vyrobcu jsou mene nachylne na zaneseni, nez tlumice jinych vyrobcu, zavisi to na zpusobu oddeleni komor od sebe, jak velke otvory mezi nimi jsou. Je treba se nejdriv naucit, jak se tlumice cisti. Vetsina modelaru vubec nema poneti o nejakem cisteni a vubec proc to cistit. Ja cistim po kazde sezone (vice nez 100 l benzinu) a je to rozhodne poznat. Jen pro ilustraci, rozdil hmotnosti jednoho tlumice pred a po cisteni je klidne 30 g na tlumici vazicim 250 g ...
Ja se k cisteni dostal tak, ze to proste uplne prestalo jet a nikdo nebyl schopny prijit na to, cim to je ... totalne zaneseny tlumic ... po vycisteni motor jede jako pila ...

A ted zase prijde x mudrcu a budou vykladat, ze jim se tlumice nezanaseji ... je to vas boj ...
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 919
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod Pan Fogg v 31/8/2015, 22:24

MomoBrut napsal:Zaneseni tlumice je casto podcenovano, ano primlouvam se ... Tlumice od nekterych vyrobcu jsou mene nachylne na zaneseni, nez tlumice jinych vyrobcu, zavisi to na zpusobu oddeleni komor od sebe, jak velke otvory mezi nimi jsou. Je treba se nejdriv naucit, jak se tlumice cisti. Vetsina modelaru vubec nema poneti o nejakem cisteni a vubec proc to cistit. Ja cistim po kazde sezone (vice nez 100 l benzinu) a je to rozhodne poznat. Jen pro ilustraci, rozdil hmotnosti jednoho tlumice pred a po cisteni je klidne 30 g na tlumici vazicim 250 g ...
Ja se k cisteni dostal tak, ze to proste uplne prestalo jet a nikdo nebyl schopny prijit na to, cim to je ... totalne zaneseny tlumic ... po vycisteni motor jede jako pila ...

A ted zase prijde x mudrcu a budou vykladat, ze jim se tlumice nezanaseji ... je to vas boj ...


Prosím o info jak efektivně čistit a to bez rozřezání.Motorkáři výfuky vypalují,případně čistí mechanicky pokud lze výfuk rozebrat.
Proplach nitroředidlem už jsem taky zaznamenal.Nebude to to pravé ořechové.
Karbonování spalin ve výfuku asi nelze eliminovat.Čištění po cca 100l paliva platí pro jaký motor?
Předem díky za odpověď.
Uživatelský avatar
Pan Fogg
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 112
Registrován: 12/5/2009, 06:49
Bydliště: Ochoz u Brna
Jméno: Jan
Příjmení: Kamínek
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Velox II-2,6m
EF-Extra300-2,3m

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 31/8/2015, 22:31

Sestavu motor-koleno-tlumič jsem rozhodil. Koleno bylo narostlý na stěně asi 2,5 mm, takže z cca 20 mm roury byla 15 mm. Protože koleno má 2 oblouky, protáhl jsem skrz 3 mm lanko a do jeho uzlu zavázal chomáč drátěnky na podlahu. Ani nevím, jestli se to ještě dá koupit, jsou to v podstatě ocelový špóny od soustruhu či podobný mašiny. No a přes to lanko jsem chomáč párkrát protáhl sem a tam až už se nic nesypalo. Měl jsem tam v podstatě suchej, drobivej karbon. Ve středový rouře muffleru bylo napečíno jen cca 1,5 - 2 mm. Tu jsem vzal vrtákem 21,5 mm, kterej byl akorát a vše vyčistil až na čistej kov. Samozřejmě že vstupem dolů aby se bordel sypal ven. Nojo, ale co zbytek? Je to Břečkův muffler. Zatím jsem vzal vysokotlakou hadici, omotal ji textilní páskou a narval nafest do vstupu muffleru. A do hadice pustil 150 barů. Z výstupu vyletěl karbon, muffler to přežil a mě to málem nabilo hubu reakcí, málo jsem muffler podržel.

To MomoBrut: Píšeš, že čistíš. Můžeš prosím napsat jak?
Mě napadlo do muffleru nasypat křemičitej písek a nechat ho pomalu kulit v soustruhu aby se písek přesypával. Tím se trubka určitě vyčistí, takhle se čistí třeba tlakový láhve. Ale mám bobky, zda se mi pak podaří všechen písek vyfoukat ven i tím vysokým tlakem. Kdyby něco zůstalo uvnitř, je to pro motor hrob, funkcí muffleru by se to mohlo napumpovat časem do válce motoru.
Železný výfuky se dají vypálit autogenem u hliníku bych si to nelajzl.

Našel jsem ještě další problém. Pístní kroužek byl na výfukový straně skoro nehybnej v drážce pístu. Na opačný straně u zámku šel volně. Opatrně jsem kroužek sundal, boky přegumoval a píst nechal odmočit v benzínu a drážku vyčistil textitovým klínkem. Kroužek je zpět a otáčí se. Divný, syntetika 1:35 a zalepil se.
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 31/8/2015, 22:35

Pan Fogg napsal:Proplach nitroředidlem už jsem taky zaznamenal.Nebude to to pravé ořechové..

Nitro nenaruší ten suchej karbon, maximálně ho odbarví. Zkusil jsem ten vrtákem vydrobenej karbon hodit do nitra a nerozpouští se.
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod MomoBrut v 1/9/2015, 06:35

Karbon jak je znamo, se nerozpousti v nicem.
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 919
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod sidi v 1/9/2015, 09:35

Já mím dobrou zkušenost s vypalením hořákem. Tak jsem to dělal i na výfuku motorky.Zkoušel jsem sprej na čištění trouby na pečení.
sidi
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 77
Registrován: 15/9/2012, 06:51
Jméno: Zdenek
Příjmení: Kupka
Hangár: Katana 2x2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 1/9/2015, 13:00

MomoBrut napsal:Karbon jak je znamo, se nerozpousti v nicem.

Zapoměls odpovědět na dotaz, kterej jsem ti já a Pan Fogg přímo položil, jak tedy čistit komoru muffleru bez rozřezání. Píšeš, že čistíš, tak asi víš jak na to.
Díky
Jirka
Naposledy upravil CELERON dne 1/9/2015, 21:59, celkově upraveno 1
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 1/9/2015, 13:02

sidi napsal:Já mím dobrou zkušenost s vypalením hořákem. Tak jsem to dělal i na výfuku motorky.Zkoušel jsem sprej na čištění trouby na pečení.

Nojo, ale u motorky můžeš železnou rouru vzít do ruda. Ale hliník, bojím, bojím, trochu víc foukneš a je díra. :-(
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod pepe 71 v 1/9/2015, 21:02

V ultrazvukovej čističce to nepovolí? dohh
Uživatelský avatar
pepe 71
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 66
Registrován: 11/2/2009, 22:06
Bydliště: Javornice
Jméno: josef
Příjmení: hanyk
Letiště: Javornice,
Hangár: Miles-Magister 3200mm,ZDZ 50 NG. Juka 2200,RCG50

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 1/9/2015, 21:58

---
Naposledy upravil CELERON dne 2/9/2015, 15:25, celkově upraveno 1
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 1/9/2015, 22:07

pepe 71 napsal:V ultrazvukovej čističce to nepovolí? dohh

Muffler pro 35ccm je kolem 32 cm dlouhej. Podle papírů od ultrazvukovejch praček na netu by to musela být 5-10 litrů pračka. Nemám ji, stojí ranec a nevím o nikom, kdo ji má. A navíc, dovedu si představit, jaký srágory se z výfuku vyvalí, takže navíc vyčištění pračky a pak výměna náplně. S tím si za nikým jít nelajznu.
Dnes jsem byl Extru prubnout. Zase kolem 30 st. Udělal jsem vše, co si myslím, že to chce a jsem schopen udělat. Motor a karbec vyčištěnej, pístní kroužek uvolněnej, koleno a muffler odkarbonovaný co se dalo. Vrátil jsem se taky k Vervě 100 a kvůli teplu namíchal s Castrolem 1:30. H jehla chtěla 0,25 přidat ale výsledek nad očekávání, motor jede zase jak brus. Možná že byl i problém se zapalováním, do Cadnica 1100 se vešlo při nabíjení skoro 900mAh.
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod MomoBrut v 2/9/2015, 09:22

Koleno včetně tlumiče je zašpiněno dvěma věcmi. První a tou jednodušší na odstranění jsou zbytky, které ještě nejsou v pevném stavu, převážně je to olej se sazemi, které nejsou ještě fixované na povrch. Druhou a problematickou věcí je karbon, který už je pevně spojený s výfukem, karbon je nerozpustný. Poměr mezi první a druhou věcí je dán pracovní teplotou tlumiče, s větší teplotou se vytváří více problematického karbonu a vůbec zašpinění jako takové je dáno množstvím oleje, které se dává do benzínu. Bohužel, naše motory potřebují hodně oleje, takže o tom je celý tento problém. První věc se dá relativně snadno odstranit potřebným rozpouštědlem, druhá věc je celkem zásadní problém, ale postup jsem našel poměrně dlouhým zkoušením a taky studováním složení různých komerčních čističů v jejich bezpečnostních listech. Princip odstranění karbonu je v tom, že se musí odstranit spojení karbonu s tím, na čem drží, s karbonem nejde udělat nic, je nerozpustný, musí se něco udělat s tím co je pod karbonem. Karbon je porézní a pokud je zcela suchý, provzlíná jím kapalina až k materiálu výfuku. Když kapalina provzlíná, může odleptat povrchovou vrstvu kovu, což způsobí odpadnutí toho karbonu. Problém je v tom, jakou koncentraci použít, aby karbon odpadl a přitom se neodleptalo příliš kovu.
Takže čím se to dělá - chce to kapalinu, která se dovnitř naleje a nechá zreagovat. Musí být složena z detergentu na odstranění první věci a vhodné koncentrace KOH nebo NaOH (NaOH je šetrnější) na naleptání a odstranění karbonu. Používám několik reakcí, první 1-2 v podstatě odstraní ten největší humus, je to opravdu špinavá práce, vyplachuje se vodou a ten humus je třeba ekologicky likvidovat. Další 2 rekace už odstraňují jen šupiny karbonu výplachy už zreagované kapaliny. Každá reakce kapaliny je na alespoň 6 hodin (pozná se snadno podle bouřlivosti reakce, pokud to nepění a neohřívá se to, je reakce ukončena), mezi každým výplachem se musí tlumič úplně vysušit, jinak nedojde ke vzlínání, to dělám horkovzduškou, foukám necelou hodinu. Celý proces je asi na 2-3 dny postupně. No a teď ty kapaliny, testoval jsem asi 5 různých komerčních čističů, které splňují, co je třeba, jen v jiných koncentracích a poměrech účinných látek vůči sobě, což se snadno najde v bezpečnostních listech. Nejlépe se osvědčil Coyote čistič motorů, lze použít i přípravky na čištění pečících trub, ale nejsou tak dobré, nejsou dobré ani průmyslové čističe a detergenty. Dokonce ani jiné čističe motorů, skutečně důležitý je ten poměr, kde Coyote opravdu fungoval nejlépe.

Pokud máte tlumič za pár korun, může být pro někoho schůdnější si koupit nový. Ty moje stály 11.000,- a už to mám zmáknuté, tak to čistím ...
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 919
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod Pan Fogg v 2/9/2015, 13:18

Pro info přikládám BL přípravku: Coyote čistič motorů.
Přílohy
COYOTE Čistič motorů-BL-složení.pdf
(282.65 KB) 398 krát
Uživatelský avatar
Pan Fogg
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 112
Registrován: 12/5/2009, 06:49
Bydliště: Ochoz u Brna
Jméno: Jan
Příjmení: Kamínek
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Velox II-2,6m
EF-Extra300-2,3m

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 2/9/2015, 15:52

Myslíš Coyote čistič motorů v rozprašovači půllitr za 100,- nebo jinej? Ten nemám, ale odleptávák na Al pánve a trouby Mefisto mám a můžu to na zabíhacím kolenu vyzkoušet. Hliníkový pánve s ním šly dobře ale zůstávaly šedočerný flekatý v místech co bylo míň napečenin a dýl to v tom místě žralo Al. Ale u roury vevnitř by to nevadilo.
Jinak jeden starej automechanik mi poradil ohřát propanbutanovkou či elektrikou foukačkou a prudce zchladit do vody. Prý rozdílný pnutí Al a tvrdýho karbonu způsobí jeho popraskání a oddělení od Al a jde vyklepat. Nojo, ale na jakou teplotu tu rouru ohřát aby se nějak materiálově neporušila? A taky kolik se toho uvolní? Z přepážek nejspíš nic, protože na nich se ta tepelná změna projeví minimálně. Co když tam něco zůstane a rezonance to vrátí zpět do válce? To se asi hranám kanálů a pístu moc líbit nebude.
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod MomoBrut v 3/9/2015, 10:15

S nádobkou s rozprašovačem to nevyčistíš. Čištěný díl zátkou z jedné strany ucpeš a naliješ to tam do 1/2 až 2/3 vnitřního objemu, čas od času zaštěrcháš, dobré je mít zátky z obou stran, jednou to nechat reagovat z jedné a pak z druhé strany. Nikdy nezacpávat z obou stran současně, jinak bude veselo. Prodavá se 3L balení. A jen opakuju, s jinými čističi to nefunguje moc dobře, buď z toho nedostaneš dost karbonu, nebo to hodně odleptává ... pokud najdeš něco, co má v sobě přibližně 2% roztok NaOH mohlo by to fungovat srovnatelně.

Ohřívat a prudce zchlazovat rozhodně není dobrý nápad, mění se vlastnosti materiálu. Ale jestli chceš, běž do toho a můžeš poreferovat, jak ta rada zabrala.
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 919
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod CELERON v 5/9/2015, 11:21

Dnes za tý "zimy" jde Roto jak brus. Zkoušel jsem pověsit Extru za mincíř do 15 kg a na N95 9 kg tahu. :-o Když jsem to dělal naposled před rokem na podzim, tak měla na Vervu 100 jen 8 kg. Stejná Bambula 20/8. Aby to bylo objektivní, tak jsem zkusil i Vervu 100 1:40 a kupodivu na stejný seřízení jehel mezi 9,5-10kg. To překvapilo, pár lidí mě tvrdilo, že lejt do motoru určenýho na N95 Vervu 100 je zbytečný. Za letu s Vervou určitě lepší stoupáky než na N95.
Asi to čištění pomohlo. jupiiija
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 564
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Životnost benzíňáku

Odeslatod HonzaS v 6/9/2015, 16:39

Na té teplotě asi bude záležet... chladný vzduch je hustší, takže do motoru půjde víc kyslíku a vrtule bude mít v hustím vzduchu vyšší tah.
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3


Zpět na Spalovací motory

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 2 návštevníků

cron