DA-50R - vymezení axiální vůle

Spalovací motory, výfuky, vrtule, palivové soustavy, kouření­...

DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aja v 10/5/2016, 22:11

Asi po 5 letech provozu DA-50R koupého z druhé ruky se v motoru začala zvětšovat axiální (osová) vůle až se unašeč opřel o kartr a drhne. Když povytáhnu klikovku tak je to ok. Přešel jsem na 100 oktanový benzín, to byla jediná změna. Po rozdělání motoru jsem zjistil že ložiska jsou v pořádku. Klikovka má posun v ložiskách na vnitřních kroužcích cca. 2 mm, když na ni zatlačím směrem do motoru tak se opře unašeč o kartr. Řekl bych že tam chybí nějaký vymezovací kroužek, která zajistí že si unašeč sedne na vnitřní rotující kroužek předního ložiska a ne aby se opíral obvodem o stacionární kartr. Není probém kroužek udělat a vůli vymezit. Zaráží mě pouze to, jak to má být origo fixované, ledaže by to bylo nalepeno ale to se mi nezdá. Kroužkem bych vymezil vůli cca. 0,3 mm kvůli tepelným deformacím. Máte někdo k tomu všemu někdo nějaký postřeh, zkušenost?
Uživatelský avatar
aja
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 92
Registrován: 17/10/2010, 13:30
Bydliště: Blansko
Jméno: Aleš
Příjmení: Skoták
Hangár: Extra EF 91",
Yak 55M 2.2 m,
Extra EF 48",
Sbach 342 EPP 1 m

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod marekh v 12/5/2016, 22:46

Vymedzovaci krúžok tam nechýba medzi unašačom a ložiskom lebo unášače ma DA robené na konuse neviem ako to je na tvojej 50ke.
DA osadzuje ložiska do lepidla. Takže spúšťačom tvojho problému je ten 100 oktanový benzín ktorý je oveľa agresivnejší a uvoľnil lepidlo na ložiskách. To že ti hriadeľ kľukovky behá v ložiskách som sa stretol v DA 120 keď som kamošovi menil ložiská.
Zarazilo ma to že vnútorne osadenie predného ložiska bolo spravené 3 stovky do mínusu čo je nepochopiťeľné a tu mu unikal olej z motora. Takže tu fakt pomôže len lepidlo ktoré túto vôľu vymedzí a zároveň odstráni osovú vôľu.
Väčšiná motorov to má riešené tak že na hriadeli kľukovky je: 1.ložisko, vymedzovaci valček ložisiek, 2.ložisko, unašač a to celé stiahnuté maticou. Takže osová vôľa je daná vymedzovacim valčekom a to na vonkajšom osadení ložisiek.
Takže tvoj problém má jediné riešenie a to je motor rozobrať , vyčistiť a znova zložiť a ložiska osadiť do lepidla.
A upustiť pre začiatok od 100 oktanového benzínu.
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aja v 25/5/2016, 22:17

Jen rekapitulace výsledků. Na klikovku jsem si nechal stočit duralový kroužek o tlouštce cca. 2,4 mm pro mechanické vymezení axiální vůle. Vše jsem složil a s táhnul na kužel unašeče, vůle za studena je vymezena na cca. 0,3 mm. Motor má za sebou 3 lety po 10 min. a vše je absolutně bez problémů. Myslím, že toto řešení je techničtější než to řešit Loctitem. Letu zdar.
Uživatelský avatar
aja
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 92
Registrován: 17/10/2010, 13:30
Bydliště: Blansko
Jméno: Aleš
Příjmení: Skoták
Hangár: Extra EF 91",
Yak 55M 2.2 m,
Extra EF 48",
Sbach 342 EPP 1 m

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod marekh v 26/5/2016, 22:32

Tak každý je strojcom svoje šťastia.
Treba si uvedomiť že ak je tam axialna vôľa ktorú si vymedzil ale nie na nulu tak je tam aj radialna vôľa.
Jedna vec je jasná že ak je niekde hoci len minimálna vôľa tak PREVADZKOU sa ta vôľa bude len a len zväčšovať.
Ty to budeš pociťovať postupným zväčšovaním hluku motora a celého modelu.
Nakoniec vymeníš kľukovku lebo osadenie ložisiek na hriadeli bude rozbité.
Ja som na mojej DLE 61 po asi 30 štartoch začal registrovať po zohriati motora zvýšenu hlučnosť modelu tak som začal pátrať po príčine.
Došiel som na to že hneď po pristáni sa prejavovala osova vôľa na vonkajšom osadení ložísk. Ak motor trocha ochladol tak už tam nebola.
A tento problém som poriešil Loctitom a motor ma dnes za sebou cca 90 litrov benzínu a zatiaľ no problém.
Ja len aby si sa potom nedivil že čo spôsobilo technickejšie riešenie.
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aja v 27/5/2016, 21:42

Díky za varování. Nevím jak souvisí axiální vůle s radiální. Je pravda, že se klikovka v ložiskách axiálně pohybuje podle tahu vrtule (plyn táhne, volnoběh v letu může tlačit). Pak se axiálním mikroposunem klikovky může uložení v ložiskách po čase vychodit (i když si to moc neumím představit). Dám ještě pár startů a pojistím ještě Loctitem. Kolikátka se hodí pro použití 100 oktanového benzínu?
Uživatelský avatar
aja
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 92
Registrován: 17/10/2010, 13:30
Bydliště: Blansko
Jméno: Aleš
Příjmení: Skoták
Hangár: Extra EF 91",
Yak 55M 2.2 m,
Extra EF 48",
Sbach 342 EPP 1 m

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod marekh v 27/5/2016, 22:46

To že je tam axialna vôľa /hriadeľ chodí v ložisku/ znamená že hriadeľ je určite aspoň 0,01mm v mínuse.
A z toho logicky vyplýva že tam musí byť tiež radialna vôľa.
Ak motor rozoberieš tak pre zaujímavosť zmeraj mikrometrom koľko je tam teraz na hriadeli osadenia ložisiek.
Ja som použival Loctite 603 ale nemám skúsenosť so 100 oktanovým lebo lietam na 95.
Ty si to zmenil kôli výkonu ?
Určite by som sa na tvojom mieste nebál tej 100 lebo už vieš čo máš sledovať :wink: aspoň to pre nás otestuješ keď sa nechceš vzdať 100ky :-) .
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aja v 6/6/2016, 16:30

Axiální vůle už mě tolik netrápí...
crash1.jpg

Po kontaktu se zemí.

crash2.jpg

Sběr na místo.

crash3.jpg

Ekologické setřídění.

Crash4.jpg

Foto ze smutečního obřadu žehem.
Naposledy upravil aja dne 7/6/2016, 07:27, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
aja
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 92
Registrován: 17/10/2010, 13:30
Bydliště: Blansko
Jméno: Aleš
Příjmení: Skoták
Hangár: Extra EF 91",
Yak 55M 2.2 m,
Extra EF 48",
Sbach 342 EPP 1 m

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod FAF v 6/6/2016, 19:50

Ruce?
Uživatelský avatar
FAF
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 414
Registrován: 19/11/2007, 16:06
Bydliště: Třešť
Jméno: František
Příjmení: Morkus
Letiště: Čenkov+ Dačice
Hangár: Yak 54 Pilot-RC ZDZ 112RV-J Ch
Extra 330 SC 107" - ZDZ 112 RV-J Ch

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aja v 6/6/2016, 21:16

Propojení hlavy s rukama, čistě pilotova chyba. Tlačená zatáčka v noži od sebe, po zatáčce čtvtrvýkrut na záda. Při mírném klesání letounu na zádech mírné potlačení. Asi podfouknutí větrem způsobilo, že reakce letounu bylo obrácená, tj. po mírném potlačení na zádech začal letoun ještě více klesat a blížit se k zemi. Následovala podvědomá reakce "když ťukneš někam a letoun letí na druhou stranu kontruj". Takže podvědomě výškovka kontra tj. nahoru a při letu na zádech nízko a už bylo vymalováno :-((( . Asi tam nebylo to správné soustředení. Dobrá zpráva: elektronika i motor vypadá že přežily. Teď to chce pro to vybavení nový éro. No, v garáži je ještě v plné výbavě EF 300 EXP 91, takže je s čím lítat. Ale asi si k té elektronice a motoru zase nějaký drak pořídím, aby bylo rezervní éro.
Uživatelský avatar
aja
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 92
Registrován: 17/10/2010, 13:30
Bydliště: Blansko
Jméno: Aleš
Příjmení: Skoták
Hangár: Extra EF 91",
Yak 55M 2.2 m,
Extra EF 48",
Sbach 342 EPP 1 m

Re: DA-50R - vymezení axiální vůle

Odeslatod aviatik666 v 6/6/2016, 21:27

Právě jsem ukončil 2 minuty ticha za "zesnulé". Minulý týden jsem s velkým štěstím vyvázl bez úhony z podobné situace... wall1
Uživatelský avatar
aviatik666
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 98
Registrován: 25/2/2009, 10:30
Bydliště: Hradec Králové
Jméno: Michal
Příjmení: Kuchyňa
Letiště: různě...
Hangár: P-47 Razorback 3,1m
Piper 2,4m
Cap232 2,1m
Hottrigger 1400S 1,4m


Zpět na Spalovací motory

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 1 návštěvník

cron