Řešení ovládání výškovky

Ostatní neakrobatická letadla, historici, WWI, WWII...

Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 4/4/2013, 12:56

Nazdar,
nevím si rady s ovládáním výškovky a potřeboval bych poradit. Jedná se o 3/4 maketu až maketu dvoumetrového středoplošníku o hmotnosti přibližně 4kg, pro létání s maximálně základními prvky akrobacie. Pohon elektromotorem. Profil VOP je rovná deska o tloušťce 8mm zhruba v 1/2 vyztužena lanky.
1) bych rád využil náhonu zhruba podle skutečného letadla. Takovou vidlici jsem ale u modelu nikdy neviděl. Proto bych poprosil o rady jak toto udělat spolehlivě? (počínaje vidličky/kulové čepy, materiál a výroba vidlice atd) Na obrázku je taková variace na hliníkové trubičky 3 a 6mm s koncovkami MPJ, celek zalitá do epoxidu a svrtaný.
2) servo. Původně jsem měl v plánu osadit 2x HS-5495 BH. Na dalších fotografiích je vidět, že servo podobné velikosti se vleze pouze "kloboučkem" v rovině letu, ale čekám, že tato poloha bude mít špatný vliv na stejný pohyb obou polovin výškovky.
Klasické servo otočené o 90° se sem prostě nevleze. Řešení na fotkách: nízkoprofilové servo (to jsem ale zatím nenašel v HV) a nebo serva dejme tomu o 1,5mm menšího (alespoň papírově některá jsou) a posun cca 4mm s tím, že bych použil kulový čep namísto vidličky, to ale bude znamenat velkou páku/malou výchylku?
3) obrázky ve větším rozlišení na rajčeti http://lukas223.rajce.idnes.cz/ovladani_vop můžu vytvořit jakékoli jiné pohledy

Lukáš

1ovladani vop.jpg

1ovladani vop2.jpg

1ovladani vop, servo.jpg

1ovladani vop, servo2.jpg
příliš vysoké servo (na obrázku HS-485HB)

1ovladani vop, servo3.jpg
nízkoprofilové servo

1ovladani vop, servo4.jpg
nižší servo, posunuté o kulový čep
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 4/4/2013, 13:08

Ještě celkový pohled na ocas letounu
1ocasl.jpg
škoda toho rozlišení, já to mám 8000x3800
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 4/4/2013, 18:00

Tady jsem dokonce našel fotku z útrob předlohy.
S tím servem. Samozřejmě jej mohu posunout o jednu přepážku směrem k čumáku letadla a vejde se. K takovému servu by ale prakticky nebyl přístup, jakýkoli problém bych musel řešit říznutím potahu ze spodní části modelu. "Spolehlivému" servu se může blížit toto? (vybráno kvůli převodům) Atlas DH20-UTD HV

12011-02-14_10.jpg
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 4/4/2013, 19:44

Taky mohu jít touto cestou, serva se vlezou, jen budu muset zespod udělat přístupový otvor, co mi zbývá. V místě křížení táhel může být 1-2mm mezera, seřízení mechanické bez zásahu programu vysílače.
Vyjádření nechám na vás.
Lukáš

1dve serva ocas3.jpg

1dve serva ocas2.jpg

1dve serva ocas.jpg
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod rodzr v 5/4/2013, 13:54

...zdá se, že si odpovíš sám..
Nevím, z jakého důvodu nepoužiješ naprosto běžné řešení
a) servo z boku trupu ( jedno či dvě ), kdy kouká jenom páka ( maketovost? )
b) servo v trupu ( u křídla ) a táhlo ( jeden či dva - jedna či dvě plochy VOP )
Co vlastně řešíš?
rodzr
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 18
Registrován: 9/3/2010, 21:44
Jméno: Roger
Příjmení: Svatoň
Letiště: Česká Lípa
Hangár: Robin 3,5m, 160 ccm
MX - 2, 2,6m, 90 ccm
LG 130 4,4m
Anděl 3,25m

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 5/4/2013, 17:54

1) to jsem chtěl, pouze páka venku z trupu. Pak jsem ale na trup umístil obrysy otvorů náhonů ocasu. Zjistil jsem, že směrovku můžu ovládat lanky a pohodlně využít spodní otvory bez úpravy. Proto chci zkusit využít i otvor ovládání výškovky.
2) pokud budu chtít zachovat tyto otvory pro táhla, pak táhla musím mít hodně do kříže nebo vidlici. Proto serva umístěné u křídla by už byly dávno ven z trupu.

Co vlastně řeším? Chci mít pěkné letadlo :wink: Na modelu to může být pěkný detail.
Lukáš

Pics N4385C 024.jpg
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Tibor v 5/4/2013, 20:47

Lukas, tie obrázky máš namaľované pekne first1 , ale čas strávený maľovaním si mohol stráviť v dielni a zajtra si už mohol lietať na letišti za barákom. Najefektívnejšie riešenie je naozaj niečo ako ti radí Rodzr
Uživatelský avatar
Tibor
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 143
Registrován: 12/5/2009, 21:25
Jméno: Tibor
Příjmení: Bekes
Letiště: Vysoke Tatry
Hangár: Katana 32%, DA 85
DuoKat 33% DA100
Katana 39% DA150
Decathlon 47% DA 170

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 6/4/2013, 23:23

No to máš a nemáš pravdu. Jasně, že mi to zabralo nějaký čas. On se mi ale nelíbil plán a tak jsem to postavil znovu podle monografií a fotek. Navíc mi hrozně vadí prach (vybrousit v šabloně sadu žeber pro křídlo, tak týden marodím i když jsem měl polomasku. Je to všude). Raději to postavím čistě v PC a nechám si říznout.

Toto bych teoreticky zvládl doma, jen otázka jestli to bude dostatečné. Trojka nebo čtverka dural. Servo by teoreticky šlo posunout blíž, délka by tedy byla kolem 200mm. Čtyřka dural by pak mohla mít do 15g.

Pokud je někdo ochoten pájet/vařit, nebo má jiný nápad, rád i zaplatím.

1vidlice 4.jpg

1vidlice3.jpg
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod Lukas v 14/4/2013, 14:20

V tomto vlákně je sice diskuze mrtvá, ale vlákno rozhodně ne, mám řešení. Po úpravě kabiny a pilotního prostoru podle fotografií jsem vytvořil něco jako "zavazadlový" nebo "technický" prostor za sedačkou, ten bude uzavřen. V něm budou uloženy serva. Výhody jsou ve snadném přístupu k servům, osy otáčení serv a výškovky budou k táhlu kolmo a posun těžiště letounu dopředu, tím vyvážím absenci BECu. Výsledek nebude vypadat špatně :)

Lukáš

model1.jpg

model3.jpg

model4.jpg

model2.jpg
Lukas
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 37
Registrován: 4/1/2009, 12:42
Bydliště: Smilovice u Třince
Jméno: Lukáš
Příjmení: Balvar
Letiště: za barákem
Hangár: Stearman, ve stavbě:)

Re: Řešení ovládání výškovky

Odeslatod dědek v 14/4/2013, 18:35

Ahoj Lukáši.
Není ve Tvém vláknu nad Tvými příspěvky o čem diskutovat.Kreslíš si a zveřejňuješ obrázky, technicky neumělé a trávíš tím čas, kterého máš asi hodně, místo aby jsi zakreslil reálný stavební výkres tohoto modelu a začal stavět. Řešíš stavbu modelu od konce a zobrazené detaily upravil až na hotových částech modelu.
Uživatelský avatar
dědek
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 245
Registrován: 17/4/2009, 11:30
Bydliště: Bílovice nad Svitavou
Jméno: Petr
Příjmení: Čermák
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Extra 330S 2,7 m
Cap 232 2,65 m
Akro 2,6 m
Extra 300S 2,66 m


Zpět na Makety polomakety

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 5 návštevníků

cron