Sopwith Pup 1:2,75

Ostatní neakrobatická letadla, historici, WWI, WWII...

Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 2/4/2009, 20:09

Tak se chlapi dovolím zařadit mezi Vás se svým Pupem
Vše začalo tím že jsem se nechal "hecnout" od Hondy ( Karel Prokop) a při řeči na letišti v Rakvicích na jaře 2008 skoro slíbil že do jara 2009 postavím éro pro WWI . Po krátkém zvažování co že by to mělo být jsem si zvolil předlohu Ansaldo SVA 5 a začal hledat na netu podklady a Radim mi zvětšil výkres, který kdysi vyšel v edici Modelář pro upoutanou polomaketu. V době kdy jsem začal shromažďovat materiál a přemýšlet o stavbě jsem se v zaměstnání dověděl, že musím služebně na tři měsíce mimo domov a celá tato akce byla ohrožena 
Ale nejsem chlap ,který je zvyklý si z huby dělat pr*el a tak když jsem něco slíbil tak jsem musel hledat řešení.
Zavolal jsem Martinovi Hubenýmu a moje slova byla. „Martine prosím potřebuji cokoliv co mi můžeš dodat hned !!! A Martin mi za týden volal že si mohu přijet pro vyřezaný žebra, přepážky plán nosníky a jiné díly v něděli. Za ten přístup mu patří můj díky protože bez jeho pohotového přístupu a možnosti poskládat éro z připravených žeber a jiných dílů bych byl natolik na štíru s časem že bych svému slibu nemohl dostát.
Tak bylo rozhodnuto. Do války půjdu se Sopwith Pupem 1:2,75.
A tak se postupně začala dílna zaplňovat jednotlivými díly a konstrukčními celky. V dílně přestalo vonět laminátem z akrobatů  a začalo to zase krásně vonět dřevem.
V tu chvíli se i Radim rozhodl a začal stavět svého Fokera. A tak se u nás začala rodit hned dvě éra do WWI.

Na úvod jsem zhotovil směrovku
Obrázek

Pak došlo i na křídla a výškovku
Stavba šla opravdu docela rychle
Obrázek

Při stavbě trupu začalo vše nabývat na objemu
Obrázek

Obrázek

Pak se vloži do stavby i Radim a brzy mne začal dohánět
Obrázek

A zase jsem mu o kousek utekl :-)
Obrázek

Obrázek

Ale ani RAdim nelenošil :-) a jeho Foker taky nabýval na ojemu
Obrázek

Obrázek

Zástavbou motoru a zhotovením podvozku jsem mu zase "hodil rukavici"
Obrázek

Obrázek

Ocasní plochy jsem musel řešit jako odnímací, protože řešit přepravu více velkých modelů
to je velký oříšek. Závrtné matice jsou naklepnuty a slouží jen jako podložky pro šrouby.
Matice do kterých jdou šrouby jsou vespod.
Obrázek

Obrázek

Úhel náběhu horního křídla. Docela oříšek, ale vše sedí jak má :-)
Obrázek

A s tím souvisí správná délka mezikřídelních vzpěr.
Obrázek

Složení alespoň poloviny bylo třešničkou na dortu :-) Jsem se "kochal" pohledem na tu obludu
Obrázek

Obrázek

Matice jsem krom naklepnutí taky pojistil epoxidem . Po potažení se tam už nedostanu.
Obrázek

A už při stavbě bylo nutné sem tam se pohrát s detaily. Obšívku do kůže zajistila manželka.

Obrázek

Lanka jsem chtěl přpojit přímo k servům bez převodních pák. Abych odlehčil servu udělal jsem
ještě navíc horní uložení.
Obrázek
Obrázek

Pilot jako živý od Savexe. Vašku děkuji.
Obrázek

Žehlení solartexu a plechování povrchu bylo krásnou zábavou.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Pak jsem si začal maličko hrát se strukturou povrvhu.
Obrázek

Obrázek

Výplety a lanka a jejich napínakáky vydaly na týden práce.
Obrázek

Obrázek

Přístroje pro palubní desku mi zhotovil Radim. Díky Ráďo
Obrázek

A pak přišlo první sestavení mi mo dílnu
Obrázek

Že by výzva dvou protivníků?
Obrázek

Detail kulometu.
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Ještě bez detailů a znaků
Obrázek


Model ještě není zcela doknčen ale termín záletu se blíží.
Chci poděkovat Martinu Hubenému který mi vyšel vstříc a vyfrézoval mi žebra a jiné díly a dodal
nejen inspiraci alei spoustu dílů bez kterých bych model nemohl postavit.
Díky Radimovi který mi udělal palubní desku a přístroje. A vyrobil maketu kulometu kterou.


Všechny fotky ze stavby obou modelů můžete vidět na http://www.fofo.cz/s?show=188581-umtvc
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Luboš v 2/4/2009, 20:34

Nádhera, super, smekám. Krásná práce. :angel: Není co dodat. first1
Uživatelský avatar
Luboš
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 73
Registrován: 22/4/2007, 20:23
Bydliště: Havlíčkův Brod
Jméno: Luboš
Příjmení: Žáček
Letiště: Havlíčkův Brod
Hangár: Z 242 L + ZDZ 100 B2NG
JAK 54 + MVVS 58
EDGE 540 + ZDZ 80RV-J
Cessna Bird Dog
Bi-Baby

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 29/5/2009, 21:09

Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod lv v 29/5/2009, 22:03


Gratulácia. Už len aby si sa zaradil medzi nás jupiiija
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod xray1 v 30/5/2009, 09:54

Připojuji se ke gratulaci , je to fakt nádhera first1 first1 first1 jsibuh jsibuh jsibuh
Uživatelský avatar
xray1
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 68
Registrován: 27/2/2009, 17:13
Bydliště: BOSKOVICE
Jméno: Jaroslav
Příjmení: Kopecký
Letiště: LMK BOSKOVICE
Hangár: BELLANCA CITABRIA

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 31/5/2009, 08:33

Protože se mi při záletu v haubně přehříval motor musel jsem nějak dořešit výstupní otvory.
Vespod trupu vzniklý otvor je nedostatečný a v horkém letním dnu po přistání se motor prostě neuchladil i když vstupní otvor je opravdu velký a zatím jej nemám ani krytý maketou motoru.
Problem tedy byl v odvádění ohřátého vzduchu a to jsem vyřešil sice nemakotově ale myslím že to vzhled až tolik nenaruší. Nestavěl jsem model jako přesnou maketu a myslím, že "tak nějak" by to mohlo na skutečným éru skutečně být.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Mc quack v 31/5/2009, 11:10

Já bych ho ještě možná otevřel dole jako u Camela , nemusí to být tolik , ale podle mě ty žábry tomu moc nepomůžou . Ta teplota tam byla ukrutná
0003.jpg
Uživatelský avatar
Mc quack
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 125
Registrován: 2/3/2007, 10:21
Bydliště: Veletiny
Jméno: Martin
Příjmení: Hubený

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 31/5/2009, 18:17

Jsem to otevřel i dole a vyřezal a vybrousil i tam ten otvor v dolní části jako bylo na skutečným éru a pootevřel i tu díru za výfuky. (ty víš očem mluvím a jak to tam mám) . Od těch horních otvorů očekávám, že bude mít kudy odejít teplý vzduch a ten v horní části vyloženě stál a neměl kudy ven . Uvidíme... další pokus hned jak dovolí počasí.
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod lv v 31/5/2009, 18:23

Ja mám dúfam to odvetranie dostatočné. Včera po odlietaní cirkusu (cca minutu) som cez otvor dal prst na motor a nemusel som ho odťahovať, takže určite to bolo pod 80°C. Takže cez horúčavy to môže nastúpať do 120°C a to je dobré pray
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 4/6/2009, 20:47

Dnes jsem při záletu Fokera prubl na letišti i motor v Pupovi.
Odvětrání vydatně pomohlo. Po zkoušce motoru jsem po zhasnutí dal ruce do haubny a karburátory byly studený. (před úpravou hřály jako blázen stejně jako celý motor). Celkově bylo v haubně tak nějak snesitelně dance Motor se nepřehříval a i po delším běhu šel po zhasnutí zapalováním nahodit na první brknutí. Takže o víkendu další zalétávací lety jupiiija
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod lv v 4/6/2009, 21:50

Dnes samé dobré správy jsibuh
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 5/6/2009, 20:58

Také tam byl jupiiija
Obrázek
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 5/6/2009, 21:04

Po několika průletech se přiblížil zvědavý "nepřítel" v bojovém vozidle neznámého typu. Ani na chvíli jsem nezaváhal a zneškodnil jej. Vysypal jsem do něj celý zásobník z kulometu Vickers dance
Obrázek
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 5/6/2009, 21:08

Následovalo vítězné přistání a vyčkání než budou odklizeny trosky nepřátelského bojového vozidla z letištní plochy :-D :-D
Obrázek
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod bulldog v 5/6/2009, 23:00

[quote="Svaťa"]Následovalo vítězné přistání a vyčkání než budou odklizeny trosky nepřátelského bojového vozidla z letištní plochy :-D :-D

Chlapi přijměte srdečnou gratulaci k záletu vašich nádherných letadel-upřímně přeji jen krásné starty a přistání.Brzy se uvidíme first1
Uživatelský avatar
bulldog
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 578
Registrován: 23/4/2007, 22:00
Bydliště: von Sternberg
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Zehnálek
Letiště: jak kdy
Hangár: Arado 195 2,5m ZDZ 80RVJ Meta sokol L-40 3m s motorem MVVS 80 a polystyren Zlín 526

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod fatman v 6/6/2009, 06:30

Svaťa napsal:Protože se mi při záletu v haubně přehříval motor musel jsem nějak dořešit výstupní otvory.
Vespod trupu vzniklý otvor je nedostatečný a v horkém letním dnu po přistání se motor prostě neuchladil i když vstupní otvor je opravdu velký a zatím jej nemám ani krytý maketou motoru.
Problem tedy byl v odvádění ohřátého vzduchu a to jsem vyřešil sice nemakotově ale myslím že to vzhled až tolik nenaruší. Nestavěl jsem model jako přesnou maketu a myslím, že "tak nějak" by to mohlo na skutečným éru skutečně být.


Co tak zkusit spíše řešit vstupní otvory, podle mne tam jde toho vzduchu moc, mele se tam, a nemá žádné proudění.Zkus zaslepit celý otvor, a udělat tam jem otvory v místech válců s náběhy až k válcům, aby bylo zajištěno prodění vzduchu přes žebra.Přes to pak udělat maketu motoru. Takto vniklý luft už by neměl být problém odvést ven , ale pokud se takto dívám na vstupní otvor, tak v tvém případě by asi musel mít výstupní otvor kolem 1m čtverečního, spíš více. Měl by tam být poměr zhruba 1:3. hmmm hmmm
V zásadě by to mělo stačit z 1mm průhledného komůrkového Lexanu, slepit z toho i náběhy až k válcům, tím se to i vyztuží proti prohýbání. Vzhled to příliš nenaruší, a určitě to bude účinné. :cmoud:
Čmelák lítá, aniž by věděl , že teoreticky letět vůbec nemůže.
Uživatelský avatar
fatman
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 298
Registrován: 17/6/2007, 07:42
Bydliště: Havířov-city
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Špatenka
Letiště: Hohennegger

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 5/7/2009, 08:36

Pupík dostal další odvětrání haubny a " přivřel" jsem vstupní otvor naznačením motoru. Dnes to prověřím
Obrázek

Obrázek

Obrázek
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Wenca v 20/11/2009, 10:38

Z čeho máte to ,,oplechování" za haubnou???? Díky
Je velice nepříjemné když model přistává a pilot je pouze divák
Uživatelský avatar
Wenca
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 127
Registrován: 17/9/2009, 10:05
Bydliště: Příbram
Jméno: Václav
Příjmení: Panocha
Letiště: Klubové LMK Příbram
Hangár: Extra 300 78inch
Sopwith Swallow 2200mm
Katana MX

Re: Sopwith Pup 1:2,75

Odeslatod Svaťa v 20/11/2009, 12:47

Wenca napsal:Z čeho máte to ,,oplechování" za haubnou???? Díky


Na OBI se dostanou koupit různé samolepící fólie imitace plechu. Při koupi ale pozor. Některé jsou velmi tenké a po nalepení je pod nima vidět každičká nerovnost. Ta co jsem použil já, je silnější, ale má to zase nevýhodu, že se na hranách těžko ohýbá a lepí. Pomohl jsem si nahřátím horkovzduškou a hranu jsem pak dožehli žehližkou.
Svaťa
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 64
Registrován: 6/3/2007, 21:00
Jméno: Svatoslav
Příjmení: Hnilica


Zpět na Makety polomakety

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 1 návštěvník

cron