Stránka 1 z 2

Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 21/3/2015, 19:04
od hadolet
Mám SU 29 33% a dnes při prvím letu se uvolnily zajíštovací šrouby křídla ,které jsou zevnitř trupu a vypadly chladícími otvory za letu ven.Stalo se mi to již podruhé v určitém časovém úseku.Můj dotaz zní.Jak zajišťujete šrouby,aby se nepovolovaly?Vibrace letadla jsou podle mne v mezích.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 21/3/2015, 19:35
od Dzordzik
Nejlepší zajišťovací šroub jsou 2 gumová oka mezi hákama. Nikdy sem neměl problém. Na Extře mám z výroby přesně stejné, ale nikdy jsem je tam nedal a používám jenom gumová oka. Někdo používá místo oka el. pásek a po létání ho zahodí. Guma mi příjde ok řešení.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 21/3/2015, 23:22
od furtvluftě
Zkus to bez té kovové podložky

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 08:50
od hadolet
To jsem také zkoušel,ale dosedá to malou plochou a taky se to povolovalo.Ale napadlo mě místo kovových šroubů,dát plastové s větší dosedací plochou.Při dotažení budou více pnout a snad tak budou více jakoby zajištěné.Takto to mám na Yaku rozpětí 2,16 ,motor 50 a tam je to bez problémů.Ale ten Yak je klasická stavba a ne kompozit.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 11:42
od HonzaS
Když se mi šrouby na elektrickým Yaku 54 povolovaly, přelepoval jsem je lepící páskou. Dělal to tak myslím i Dan Hrachovec u třímetrovek. Rozhodně bych tam nedával gumu nebo něco takovýho, pokud na to to éro není dělaný od začátku - nehledě na namáhání trupu. Jednoduchý ale elegantní by mohlo být hlavu šroubu (co nejdál od středu) provrtat, provléct lanko přichycené na kousek sucháče a pro zašroubování sucháč chytit na protikus nalepený na trupu. Šroub se pak povolí max o tolik, kolik bude prověšené lanko. Chápeš nebo mám namalovat?

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 12:25
od Dzordzik
Jaké namáhání trupu? Guma nebo el. pásek ti přitahuje křídlo k trupu a působí proti sobě. Trup rozpírají trupoé přepážky. Než šrouby rtat a ještě něčím dalším pojišťoat, tak je fakt jednodušší dát do křídla háček a stáhnout páskem než řešit šrouby a ještě i ty jistit. To je jak se hrabat praou rukou v levém uchu přes zadek ...

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 12:26
od Dzordzik
hadolet napsal:To jsem také zkoušel,ale dosedá to malou plochou a taky se to povolovalo.Ale napadlo mě místo kovových šroubů,dát plastové s větší dosedací plochou.Při dotažení budou více pnout a snad tak budou více jakoby zajištěné.Takto to mám na Yaku rozpětí 2,16 ,motor 50 a tam je to bez problémů.Ale ten Yak je klasická stavba a ne kompozit.


Jinak kdybys chtěl tak mám doma ty plastoé orig. šrouby, které se nepovolují. Nikdy je používat nebudu, jestli mi změříš jaký mají mít průměr záitu a bude to sedět, klidně ti je pošlu. Stejně mi doma jenom zavazí.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 13:27
od hadolet
Díky za nabídku.Zítra v pondělí se jdu kouknout do obchodu.Když šrouby neseženu podle svých představ,tak se ozvu.Jsou to M 6x25 a víc.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 13:29
od Dzordzik
Tak to nic, ty moje jsou tuším M8. Navíc jsem si uvědomil že to nejsou matice i se závitem ale jenom plastové matice na dotažení rukou, závit je na straně křídla vlepený od výrobce.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 15:00
od HonzaS
Vždyť ano, gumou stahuješ trup proti přepážkám, které tam třeba nejsou, nebo na to nemusí být dělané (nebo je v cestě třeba nádrž). Provrtat šroub a přivázat kousek sucháče je podle mě rozhodně snazší, než shánět háčky, upravovat gumu na správnou délku, experimentovat s napnutím a tak dále.

Ale to je každého věc, já jen nabídl názor jak bych to řešil já.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 22/3/2015, 15:21
od Dzordzik
Chápu, ale háčky se umisťují většinou v blízkosti umístění trubky, takže není problém ani pevnost křídel ani trupu. A když někdo nemá nebo nechce použít gumu, použije el. pásky. Jak snadné místo experimentování s povolováním šroubů/matic.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 08:58
od winter
furtvluftě napsal:Zkus to bez té kovové podložky


Přesně tak, bez kovové podložky. Já tam mám silikon /střední tvrdost/ 2mm, ale guma je taky ok. Koho znám a má to tak, žádný problém. Spíš je honička povolit to. ***winter***

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 10:59
od MomoBrut
Nikdo nic lepsiho nez stahovani kridel gumou nebo necim podobnym nevymyslel. Je to zdaleka nejrychlejsi instalace nebo deinstalace a nic se urcite nepovoli. U EF yaka mne ze vseho nejvic serou prave ty 4 plastove srouby, jdou blbe sroubovat, je to neskutecny opruz to tam nasroubovat nebo vysroubovat, je k nim horsi pristup kvuli instalaci a kazdou druhou sezonu potrebuji stejne vymenit. Guma se uchycuje v miste, kde mas trubku, takze promackavani trupu je irelevantni argument. A opet nikdo nic lepsiho nez trubku pro spojeni kridel nevymyslel, i kdyz se nekteri moc snazili. Pokud Honzas narazi na nejakou novatorskou konstrukci, neni to problém gumy, je to problem konstrukce, a uz jsem avizoval, ze se to bude promackavat, udelat kontaktni plochu kridla s trupem z ps a superlehke balsy 2mm neni nejlepsi napad. :wink:

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 11:28
od hadolet
Ještě pro doplnění.Ta kovová podložka má průměr 30mm a je k tomu šroubu přilepená.Takže dosedací plocha až až.Teď jsem ještě zdrsnil ty gumové podložky a pilkou na železo z obou stran udělal drážky.Budu experimentovat.Bez kovových podložek se to také povolovalo.Háky a guma to je OK.Ale rozteč od středové trubky je dost daleko.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 11:31
od Dzordzik
Jejdanánky ... Nevím proč tady s tak triviální věcí trávíte tolik času. Do křídel zalep nebo zašroubuj háčky a křídla stáhni el. páskou. Nebudeš tam mít tah od gumy a máš to vyřešené jednou pro vždycky. Místo toho budeš laborovat s podložkama, zdrsňovat ... Než zašroubuješ obě matky, máš to páskem pořešené asi tak 5x ... Když už to teda nechceš řešit gumou.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 14:29
od HonzaS
MomoBrut napsal:Nikdo nic lepsiho nez stahovani kridel gumou nebo necim podobnym nevymyslel. Je to zdaleka nejrychlejsi instalace nebo deinstalace a nic se urcite nepovoli. U EF yaka mne ze vseho nejvic serou prave ty 4 plastove srouby, jdou blbe sroubovat, je to neskutecny opruz to tam nasroubovat nebo vysroubovat, je k nim horsi pristup kvuli instalaci a kazdou druhou sezonu potrebuji stejne vymenit. Guma se uchycuje v miste, kde mas trubku, takze promackavani trupu je irelevantni argument. A opet nikdo nic lepsiho nez trubku pro spojeni kridel nevymyslel, i kdyz se nekteri moc snazili. Pokud Honzas narazi na nejakou novatorskou konstrukci, neni to problém gumy, je to problem konstrukce, a uz jsem avizoval, ze se to bude promackavat, udelat kontaktni plochu kridla s trupem z ps a superlehke balsy 2mm neni nejlepsi napad. :wink:


No a jak to uchytíš na letadle, který nemá trubku, ale planžety? Typicky některý krillovky? žádnou novátorskou konstrukci ze superlehké 2mm balzy jsem na mysli neměl.

třeba... Obrázek

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 14:31
od HonzaS
Do extry od CARF se ta guma bude taky dávat naprosto božsky. To bych snad raději používal ty hloupý šrouby, než "nikdo nic lepšího nevymyslel" gumu http://images.rcuniverse.com/market/ite ... 3-3140.jpg

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 14:38
od MomoBrut
Uz jsem videl par modelu od vyrobce na obrazku prave s tema planzetama po te, co v lufte prisly o kridlo. O planzetach jsem take psal ... slepa vyvojova vetev, v novych modelech uz to nedela. Doporucuji nahlednout, jak a cim ta planzeta v kridle drzi ... :-)

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 14:41
od Dzordzik
HonzaS napsal:Do extry od CARF se ta guma bude taky dávat naprosto božsky. To bych snad raději používal ty hloupý šrouby, než "nikdo nic lepšího nevymyslel" gumu http://images.rcuniverse.com/market/ite ... 3-3140.jpg


Nezlob se ale hledáš problémy tam kde nejsou. Mám ti poslat fotku Žákovy Extry? Proti ní tady máš místa jak v autobuse a luxusní přístup ... ZNovu opakuju. Guma je naprosto osvědčené a roky létané řešené, které je navíc nejrychlejší na aplikaci. O kousek pomalejší je el. pásek a pak všechno ostatní co znám. Šrouby bezkonkurenčně nejpomalejší.

Re: Zajištění křídla.

OdeslatNapsal: 23/3/2015, 14:49
od HonzaS
Ty Míro víš že jsem nahlížel? Taky mi to nepřijde jako ideální, ale když se s tím lítá (nebo lítalo - o tom jak teď kdo dělá kompozity nějak ztrácím povědomí, moc mě to nezajímá).

Jirko, ten minutový rozdíl mezi gumou a šroubováním křídla klidně obětuji, na letiště si jezdím odpočinout, ne závodit jak rychle složím letadlo. (a tu extru mi prosím vyfoť, čistě ze zvědavosti... S žákovou lítal i Dan Hrachovec, žejo? ten tam myslím šrouboval křídlový matky na závitový tyčky.)