Extra 330 LE

Zalétávání, nastavení­...

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 5/7/2016, 20:46

Output of 260 kilowatts, resulting in an unparalleled power-to-weight ratio.

No, osobně bych byl zvědavý na porovnání reálného výkonu při akrobacii s Lycomingem, nedivil bych se kdyby si elektro neškrtlo.
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod HonzaS v 5/7/2016, 22:06

Jo, jako první parní stroj byl proti koňům taky dost nepoužitelnej... :wink: je to platforma pro další vývoj, srovnávat to teď s produktem desítek let vývoje asi neni úplně fér. Nicméně letí to a funguje to :-)

Mimochodem, tohle znáš?
https://www.youtube.com/watch?v=h5vu78ODMEU

Před 100 (a pár) lety ten přelet letěl Blériot. :wink:
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 6/7/2016, 07:18

Je celkem všeobecně známo že problém není v samotném elektropohonu ale v baterkách a ty se vyvíjí už sakra dlouho a nikam se to nějak moc dramaticky nehýbe, resp. dostupné řešení na trhu není a v tom vidím zakopaného čokla. Do té doby než budou baterky jsou tyhle počiny sice nehzké ale tak leda jako marketing a vize budouího, pokud někdy budou baterky nebo jinej druh skladování energie s vysokou hustotou a nízkou hmotností.
Když se podíváš jak rychlý je vývoj dejme tomu v počítačích či čemkoli jiném a v baterkách ....
Electrically powered model aircraft have been flown since the 1970s, with one report in 1957.
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 6/7/2016, 07:21

HonzaS napsal:Jo, jako první parní stroj byl proti koňům taky dost nepoužitelnej... :wink: je to platforma pro další vývoj, srovnávat to teď s produktem desítek let vývoje asi neni úplně fér. Nicméně letí to a funguje to :-)

Mimochodem, tohle znáš?
https://www.youtube.com/watch?v=h5vu78ODMEU

Před 100 (a pár) lety ten přelet letěl Blériot. :wink:


Jinak to že to na elektriku jde se ví už skoro sto let, Petróczy-Kármán-Žurovec PKZ-1 electric-powered helicopter was flown in 1917. Elektrická auta jsou tu s námi už taky sakra dlouho. Ale k čemu to bez pořádných baterek nebo jiného skladování energie je? Za sto let vývoje jsme se dostali k dojezdu kolem 400km. Hmm ...
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod HonzaS v 6/7/2016, 10:01

Já si myslím, že tvoje uvažování není úplně přesný... není tomu tak dávno, co vrcholem modelů na elektriku byl třeba sotva funkční elektrický Matador, který (ani zdaleka) nedosahoval výkonů modelu se žhavíkem. Pamatuju li si dobře, tak jsem četl, že ho postavil snad Radek Černý? Nebo první opravdu pořádný elektrický F3A v ČR... no, taky nic moc... A cena baterek do prvních elektro F3A? přibližně 15 000Kč.

O pár let později? F3A se lítá skoro jen na elektriku, a baterku (výrazně lepší než ty za "15") pořídíš do pěti tisíc naprosto s přehledem.

Já to tedy vidím tak, že cena elektropohonu pořád klesá a baterie jsou lepší a lepší ;-) Je to vidět i na ostatní elektronice, zkracují se časy nabíjení, prodlužuje životnost...

K těm autům - ano, mají dojezd "jen" zhruba 400km, ale taky je to "jen" nejrychlejší auto ve svý kategorii na půl míle, má nejvyšší zrychlení z 0 na 100 ve svý kategorii, ... prostě nějaký posun v elektropohonech je, a věřím tomu, že i na Teslu se lidi dívali stejně skepticky když začínali. Ale někdo slepé uličky zkoumat musí, a až přijde někdo s lepší baterkou, bude mít samozřejmě výhodu ten, který k ní bude mít ten zbytek už hotovej :wink: Uvidíme kam to Siemens i přes skepticizmus odborné :-D veřejnosti dotáhne ;-)
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 6/7/2016, 11:55

Jj, v tomhle máš pravdu a taky držím palce, proti elektropohonu nic nemám, naopak, jenom nesdílím to nekritické nadšení. A to že v baterkách je vývoj velmi pomalý je prostě fakt, když to porovnáš s jinými obory lidské činnosti.
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod lv v 6/7/2016, 21:05

Dzordzik napsal: A to že v baterkách je vývoj velmi pomalý je prostě fakt, když to porovnáš s jinými obory lidské činnosti.

To je iba dočasné. Hádaj do čoho nasype naftový magnát peniaze keď už ťažba ropy nebude "lacná"? Nebude to síce za 10 rokov ani možno za 20. Ale potom vývoj v akumulátoroch naberie tempo počítačov, mobilov....
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Extra 330 LE

Odeslatod MomoBrut v 6/7/2016, 21:34

lv napsal:
Dzordzik napsal: A to že v baterkách je vývoj velmi pomalý je prostě fakt, když to porovnáš s jinými obory lidské činnosti.

To je iba dočasné. Hádaj do čoho nasype naftový magnát peniaze keď už ťažba ropy nebude "lacná"? Nebude to síce za 10 rokov ani možno za 20. Ale potom vývoj v akumulátoroch naberie tempo počítačov, mobilov....

To není o penězích, bohužel, je to o fyzice ... špatné srovnání ... a co se tyče vývoje procesorů, jejich pracovní kmitočty stagnují už 5 let ... tady už to také není jen o penězích ...
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 919
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Extra 330 LE

Odeslatod lv v 7/7/2016, 09:18

MomoBrut napsal:To není o penězích, bohužel, je to o fyzice ... špatné srovnání ... a co se tyče vývoje procesorů, jejich pracovní kmitočty stagnují už 5 let ... tady už to také není jen o penězích ...

Samozrejme, že je to o fyzike a chémii. Ale hlavne o vývoji technológií. Fyzika a chémia mali svoje pevné pravidlá aj v dobe zinkových článkov, Pb, NiCd, NiMh, LiIon, LiPol, LiFe..... napriek tomu vývoj funguje. Oni niečo s vyššou hustotou energie vymyslia. Zatiaľ to ale nie je potrebné. Je to ponechané na "pioniersky výskum".
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Extra 330 LE

Odeslatod mac v 28/4/2017, 23:28

Obrázek
timing is everything
Uživatelský avatar
mac
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 459
Registrován: 9/8/2007, 15:15
Bydliště: Rajec
Jméno: Mišo
Příjmení: Jasenovec
Hangár: 104" EF Extra 300 DA120/HackerA150
Crack Laser

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 29/4/2017, 06:28

tipuju tak 10-12 m/s ve vleku, right?
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod mac v 29/4/2017, 12:58

The nearly silent aerotow piloted by Walter Extra took a type LS8-neo glider up to a height of 600 meters in only 76 seconds.

Samotna extra - a climb velocity of 11.5 meters per second.

Zdroj: http://www.siemens.com/press/en/feature ... hp?content[]=Corp
timing is everything
Uživatelský avatar
mac
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 459
Registrován: 9/8/2007, 15:15
Bydliště: Rajec
Jméno: Mišo
Příjmení: Jasenovec
Hangár: 104" EF Extra 300 DA120/HackerA150
Crack Laser

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 29/4/2017, 19:36

Trefa
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod CELERON v 1/5/2017, 17:49

I když si s elektrikou rád zalítám, tak to Vaše nadšení a doufání na raketovej rozvoj batérkových technologií rozhodně nesdílím. Nedávno jsem totiž vyslechl přednášku teoretického fyzika nad tématem elektrická úložiště pro solární fotovoltaické systémy a vidí to dost černě. Při součastný úrovni vědění ve fyzice a chemii, za kterým realný užití pokulhává 20-30 let, je zřejmé, že problematika baterek narazila na doraz fyzikálních a chemických zákonitostí.
Něco podobnýho se třeba děje v mikroprocesorech, tam nelze vytvořit spoj srovnatelný s velikosti elektronu. :wink:
Jirka
CELERON
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 560
Registrován: 22/6/2010, 21:29
Jméno: Jiří
Příjmení: Bíba
Letiště: Nový Bydžov
Hangár: Funtana 2.6m ZDZ90
Extra 330 2.2m Roto 35
Zero A6M5 1.8m ASP91
Z50-L DLE40
Spacewalker 2.2m DLE2

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 2/5/2017, 09:08

Kdo má v hlavě mozek a trošku se zajímá nedoufá ... Spíš přemýšlí jak využít elektriky ve specifických případech. U vlečné to vidím poměrně reálně. Potřebuju silnou vlečnou pro moderní brusy na letištích kde s elektrikou není problém? Řešení existuje. A dřív nebo později se to rozšíří, tím jsem si jistý. Stejně tak jako elektrika u větroňů. V sobotu jsme si byli zalítat v Duo Discusu XT, i sám pilot řekl že je hezké že tam ten výklopák dali ale hlučnost je tak velká že to sám raději ani nezapíná pokud to není kritické.
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod mac v 2/5/2017, 14:31

CELERON napsal:I když si s elektrikou rád zalítám, tak to Vaše nadšení a doufání na raketovej rozvoj batérkových technologií rozhodně nesdílím.

Tak hlavne sa zle zdiela resp nezdiela nieco, co nikto nevyjadril :-)
timing is everything
Uživatelský avatar
mac
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 459
Registrován: 9/8/2007, 15:15
Bydliště: Rajec
Jméno: Mišo
Příjmení: Jasenovec
Hangár: 104" EF Extra 300 DA120/HackerA150
Crack Laser

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 2/5/2017, 14:47

Pěkné je jak se všude propaguje váha motoru 50kg ale už se člověk nikde moc nedočte že baterie váží dalších 320kg a kde je regulace atd atd? 4 metráky je celkem masakr. Ani do původního obrysu haubny se jim to nevešlo. Suchá hmotnost Lycomingu se stejným výkonem je kolem 200kg. I kdyby tam bylo 100l paliva tak je to o čtvrtinu lehčí při stejném výkonu a neporovnatelně delším doletu.
Včera jsem se bavil se Šonkou a při závodní akrobacii má jeho Extra hodinovou spotřebu cca 100l, při ustáleném letu při cestovce kolem 60l/h. Akrobacie se nelétá delší než dejme tomu 15-20 minut max na jeden let. Blbé je že sice tato Extra vydrží údajně ve vzduchu kolem 25 minut, jenže pak se musí 10h nabíjet. Jako první vlaštovka ale dobré.
Naposledy upravil Dzordzik dne 2/5/2017, 14:50, celkově upraveno 1
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

Re: Extra 330 LE

Odeslatod lv v 2/5/2017, 14:49

Dzordzik napsal:Pěkné je jak se všude propaguje váha motoru 50kg ale už se člověk nikde moc nedočte že baterie váží dalších 320kg a kde je regulace atd atd? 4 metráky je celkem masakr. Ani do původního obrysu haubny se jim to nevešlo. Suchá hmotnost Lycomingu se stejným výkonem je kolem 200kg. I kdyby tam bylo 100l paliva tak je to o čtvrtinu lehčí při stejném výkonu a neporovnatelně delším doletu.
Včera jsem se bavil se Šonkou a při závodní akrobacii má jeho Extra hodinovou spotřebu cca 100l, při ustáleném letu při cestovce kolem 60l/h. Závodní akrobacie se nelétá delší než dejme tomu 15-20 minut max na jeden let.

Pravdu díš pšeccedo jsibuh
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1610
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Extra 330 LE

Odeslatod mac v 5/6/2018, 13:57

timing is everything
Uživatelský avatar
mac
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 459
Registrován: 9/8/2007, 15:15
Bydliště: Rajec
Jméno: Mišo
Příjmení: Jasenovec
Hangár: 104" EF Extra 300 DA120/HackerA150
Crack Laser

Re: Extra 330 LE

Odeslatod Dzordzik v 5/6/2018, 21:30

Elektroauto má tu výhodu, že člověk vždycky tak nějak stihne zastavit a vyskočit z toho, ULko jaksi sebou netahá padáky pro posádku a i kdyby byl záchranný systém v letadle, jakože asi byl, tak to už je jaksi posádce k prdu když tam uhoří ... nějak z tohoto směru vývoje nejsem urvaný. Jako pomocný pohon pro padák, rogalo s tím že si to budu hangárovat na poli, na střeše soláry, tomu bych ještě rozumněl, ale tohle? Jasně, je to cesta, bude ještě dlouhá a tohle jsou asi nevyhnutelné důsledky vývoje. Blbé je, když při tom zařve posádka. Nějak si ale neumím představit že by to střemhlavým letem nestihli dostat dolů a nouzově s tím sednout dřív než prohoří protipožární přepážka? Tady bylo něco hodně blbě ....
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 956
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.

PředchozíDalší

Zpět na Letadla

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 1 návštěvník

cron