vertigo 2m

Vysílače přijímače, serva, powerboxy, akumulátory, nabíječe...

Re: vertigo 2m

Odeslatod marekh v 29/12/2015, 22:01

1) mám zippy flightmax 40C a mají odlétané dvě sezony a asi 150 cyklů. Teď jsem zvědavý co z toho spočítáš... kdybys tomu opravdu rozuměl, tak se jistě budeš ptát na jiné parametry. Moje baterie bez problémů 100A dají ;-)

2) S tím že si motor vezme kolik mu dodáš si dovolím lehce nesouhlasit. Najdi si, čím jsou omezeny otáčky BLDC elektromotoru.

3) Nevím, jestli jsi četl co jsem psal v úvodu, ale pro tebe ještě jednou zopakuji: na 12s k němu píšou že to chce s citem plyn, nebo menší vrtuli. Delší dobu na plný plyn ho asi na 12s a 24x10 neuchladíš. (ale to ani toho škorpase) Jestli jsi z toho nepochopil, že ten motor nebude po letu vlažný jako třeba ta Q80 (která stojí zhruba 2x tolik), tak sorry, ale nevím jak jasněji to mám napsat.

4) Bavíme se pokud vím o motoru pro zhruba 2,2m letadlo. Takže ještě jednou, uchladíš 50-60tku motor těma dvěma maketovýma obdélníčkama? :-) Já že kvůli 35tce jsem v podobným letadle musel řezat do haubny další díry, tak jestli byla chyba na mojí straně, nebo srovnáváme nesrovnatelné :-)




1. Zabudol si dodať Ah. Povedal som že ustálených 100A nie špičkových.Tu sa nebudem baviť o tom či je 2,6kW preťažený o 1kW alebo 1,5kW proste je preťažený. Ale podľa "lv" 50% no problém takže je to v poriadku :-D :-D :-D

2. Ak mu daš vačšiu vrtuľu tak mu ampere dvihneš potvrdzuješ to v bode 3 takže si protirečiš.

3. Ja stále tiež dookola tvrdím že 2,6kW je málo že musíš mať na pamäti čo lietaš aby si ho neupiekol.Takže je na každom pilotovi koľko kW si namontuje na motorový domček lebo je to o tom koľko potrebuje pre svoj štýl lietania a nehovorím o tom koľko je schopný investovať. Za malo peňazí nezvykne byť veľa muziky :wink: .

4. 50-60 ak ju dám na bok že bude valec ako pri 100ccm 2valec tak no problém. Samozrejme musíš zabespečiť prúdenie vzduchu.
Takže ak pustiš vzduch do motorového krytu "obdelničkama" tak ho logicki musíš vypustiť aj von aby vzniklo prúdenie :-) .
A plošný obsah výtokového otvoru musí byť min 2,5x väčší ako plošný obsah vstupných "obdelničkov".
Takže kde bola chyba ??? :-D

Ak idememe ďalej tak si naťahu.
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: vertigo 2m

Odeslatod marekh v 29/12/2015, 22:05

Počúvaj génius. Bez ohľadu na to že si z krčmi doma...
Podľa tvojej teórie ak dám tomu motoru papať z 20Ah 60C akumulátoru tak si zoberie povedzme 160A?
Nechcem ťa urážať, ale zamysli sa nad sebou... wall1 Čo tak kV motoru, účinnosť motoru, vnútorný odpor...
To o čom píšeš sa volá príkon. Zvyšovaním príkonu nad maximálnu účinnosť pohonu zvýšiš vnútorný odpor. Zvýšením napätia síce zvýšiš aj celkový výkon (otáčky na vrtuli), ale len o málo percent. Väčšiu časť zvýšeného príkonu premeníš cez zvýšený odpor na teplo...



Moja odpoveď je Janov 3. bod. Takže mu protirečiš :wink: .
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: vertigo 2m

Odeslatod HonzaS v 29/12/2015, 23:05

Protože mě nějak nebaví nepodložené teorie vycucané z prstu ("Ak by si mal nové batérie... Tak potom by sa tvoj nameraný výkon pohyboval niekde cca 4,5kW .Takže moje údaje su dosť dôverihodné aj bez ampérmetra a voltmetra. Lem si viem dobre spočítať že 1+1=2.") a zároveň číst, že nedávám podložené údaje, rozhodl jsem se pro zájemce o elektropohon trochu rozepsat a podložit víc údajů. Protože nejsem ateista a na "moje údaje su dosť dôverihodné aj bez ampérmetra a voltmetra" nevěřím.
Nevylučuju, že někde neudělám chybu, konstruktivní kritika je vítána.

Z čeho se skládá elektropohon? Z odporů. Nic lepšího tam bohužel není. Baterka je odpor, dráty, regulátor, konektory.

Co ta baterka:z té bereme nějaký proud. Příliš vysoký proud jí může poškodit (u LiPolek dochází k destruktivním jevům jako Lithium plating atp - to nechceš), to ale neřešíme, většina dnešních 30-40C 5000mAh baterek docela spolehlivě dá proudy kolem 100A (tedy 20C). Při tom proudu je na ní nějaký úbytek napětí způsobený Ri - vnitřním odporem. Ten se dá jednoduše změřit, umí to většina dnešních nabíječek, některé to měří i docela správně (jako ta moje). Moje baterky - Zippy Flighmax 40C 5000mAh měly nové Ri v nabitém stavu a při pokojové teplotě okolo 1mOhm, teď mají zhruba 1,5, možná už 1,6 (předpokládejme bezpečnějších 1,6). Vnitřní odpor je taky jedinou zásadní veličinou, kterou je důležitý u baterek s jejich stárnutím sledovat, právě proto, že ukazuje jak na článku při zátěži/odebíraném proudu poklesne napětí.

62043692.jpg


Marek psal, že kdybych měl baterie schopné dát 100-110A (to mám), pak by se naměřený výkon pohyboval kolem 4,5kW. Výkon (spíš příkon) se spočítá jako napětí * proud, a jediný rozdíl v napětí dělá ten vnitřní odpor baterií. Nové mají menší odpor = menší úbytek. Vzal jsem si proto zhruba průměrnou hodnotu Ri, odebíraný proud, napětí na prázdno, a dopočítal napětí na baterce při zátěži (tedy - jaké napětí poskytne do toho vzorce pro výkon = napětí * proud. Když bude menší úbytek, bude větší napětí, celkově větší výkon).

bonuz_pro_kikoti_ri2.jpg
bonuz_pro_kikoti_ri2.jpg (38.71 KB) Zobrazeno 5548 krát


V tabulce jsou hodnoty úbytku napětí na vnitřním odporu Uri pro proudy 80 a 95A. Těch 95 je docela podložená hodnota ze zkoušení různých vrtulí s novou baterkou - když jsem Extru stavěl. Proto jsem záměrně nepočítal 110A, to je prostě blbost. Horní tabulka je pro novou baterku, spodní je pro současný stav. Uplně poslední řádek je rozdíl úbytků - tedy vlastně o kolik si můj motor pohoršil, má z baterky k dispozici o 0,7V méně než s novou baterkou (o Ri 1mOhm na článek).

Zpět k tomu výkonu.
ed1d530c3894f49cfcf43b01a30c08c74f4131a579862139f689edaa671d4bd2.jpg
ed1d530c3894f49cfcf43b01a30c08c74f4131a579862139f689edaa671d4bd2.jpg (31.46 KB) Zobrazeno 5556 krát


P[W] = U[V]*I[A]. O kolik wattů jsem tedy zhruba přišel? Bude výkon s novou baterkou těch Markem odhadnutých 4,5kW?

P = 0,7*100 (ať nežeru, dáme 100A!) = 70W. Rozdíl tedy bude, ehm, hodně odhadnutý, v řádech desítek, možná stovek? wattů. Ne 1kW abych skočil z 3,5kW (83A * 43V) na 4,5kW. Se stim smiř.

Teď ten motor. To je zase jen odpor, docela malý odpor, protože celej motor je jen kus stočeného drátu. Ostatní věci tam má na starost Síla a tím se teď nemá cenu zabývat. Důležitý je, že když motor stojí a já přidám plyn, tak se ze začátku netočí, a chová se opravdu jako odpor, a poteče jím zkratový proud (daný napětím na baterii a součtem všech odporů - Ri baterie, odporem konektorů, toho kusu drátu v motoru, ...) takže i tak je proud který motorem poteče určitě nějak omezený (a řekl bych, že baterií to není, její zkratový proud je vyšší, není v něm ten odpor reglu, motoru, ...). Ten proud se dá spočítat jako:

I = Ubatt / (Ri + Rmotoru + Rkonektorů + ...). kde Ubatt je napětí baterie na prázdno (bez zátěže). Ale když se motor točí, tak v něm Síla začne indukovat stejný napětí, jako by to byl generátor - a to se od napájecího napětí odečte. Takže:
I = [Ubatt - Ubackemf] / (Ri + Rmotoru + Rkonektorů + ...)

Pokud se dobře pamatuju, tak velikost Ubackemf závisí na otáčkách - čím vyšší otáčky, tím nižší je rozdíl napětí napájecího a indukovaného - tím méně tam poteče proudu. To je hodně v jednoduchosti, zátěž udělá svoje, ale tím jsou omezeny maximální otáčky (na prázdno).

Když dám větší vrtuli (která motor víc zabrzdí), bude mít motor nižší otáčky, nižší indukované napětí, poteče vyšší proud. Ten vyšší proud by ale dala baterie i předtím, a motor si ho přesto nevzal. Takže si dovolím tvrdit že mých 3,5kW fakt není omezeno baterkou ;-) (tahle momentová část je fakt nejistá, už si to nepamatuju a jsem línej si to přečíst). Dá se to vykoukat z charakteristik BLDC motorů.


keep-calm-its-not-rocket-science-11.png
keep-calm-its-not-rocket-science-11.png (45.6 KB) Zobrazeno 5549 krát

To je hodně stručně všechno, kdo má zájem, na internetu je o tom spoustu čtení, většinou v angličtině.
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3

Re: vertigo 2m

Odeslatod winter v 30/12/2015, 09:13

Koukám tady je Silvestr v plném proudu :victory: . Tak hodně zdraví a štěstí v novém roce přeji flyboy ***winter***
Uživatelský avatar
winter
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 261
Registrován: 26/8/2012, 08:57
Jméno: Vlastimil
Příjmení: Zima
Hangár: Extra 330SC 35%
Extra 330LT 75" 3DHS
Extra 300 EXP 60" EF
Extra MX 58"
Yak 55M GB

Re: vertigo 2m

Odeslatod marekh v 30/12/2015, 21:02

No vida ako sa dokázal krásne rozpísať elektropilot ktorý nerieši kilowaty a ako tu pekne vysypal podložené údaje len ho trebalo trocha vyhecovať :wink: . Takže teoriu už ovládame hoci ja si radšej prečítam o benzínových motoroch.
A teraz Jano odpovedz na otázku jednou kratkou vetou ktorá je celú dobu pointou. Prosim ťa nerozpisuj sa lebo sa mi nechce čítať.
Aký motor si maju kúpiť piloti do Vertiga 2M :-/ .
Aby sme to tu mohli konečne zavrieť .
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: vertigo 2m

Odeslatod HonzaS v 30/12/2015, 21:27

Pokud je zadání elektro 12s, tak si dovolím se citovat:

HonzaS napsal:Šel bych do hacker A60 18L. Mám ho do vertiga připravený. K tomu Mezon 135A a fiala 24x10E3 vrtule.


HonzaS napsal:Hacker má v o kilo těžší Extře asi 240 startů (doma můžu mrknout přesně) a ještě se z něj ani jednou nekouřilo :-D
(rýpnutí do Danova vadného škorpase S1)

HonzaS napsal:Neříkám že škorpík nebo dualsky fungovat nebude, jen že Hacker je mi funguje. Jen mu udělej domek se zadním opěrným ložiskem a přiměřený chlazení, a ono to lítat bude :-) Jen bycha, na 12s k němu píšou že to chce s citem plyn, nebo menší vrtuli. Delší dobu na plný plyn ho asi na 12s a 24x10 neuchladíš. (ale to ani toho škorpase)


HonzaS napsal:S tím chlazením je trošku problém - ale to i u benzínu pokud dáš nevhodnou vrtuli a nehlídáš si teplotu (Vašek Panocha takhle zadřel v akrobatu nějakou 30tku na podzim). Já si pohon skládal tak, aby vyhovoval mému letovému stylu. Kdo chce víc do rychlosti, může dát jinou vrtuli, a ono to bude lítat zase jinak.


Jako, jestli tam někdo chce mít elektrický 4kW trvale, tak bych 1. nepoužil 12s z Loga, 2. vybral si motor, u kterého výrobce neuvádí:
HonzaS napsal: Jen bycha, na 12s k němu píšou že to chce s citem plyn, nebo menší vrtuli. Delší dobu na plný plyn ho asi na 12s a 24x10 neuchladíš. (ale to ani toho škorpase)


Jak psal Laco, nemůžeš ale srovnávat bezínové kW a elektrické kW, spíš porovnávej co jakou vrtulí točí kolik otáček ;-)
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3

Re: vertigo 2m

Odeslatod lv v 30/12/2015, 21:35

marekh napsal:No vida ako sa dokázal krásne rozpísať elektropilot ktorý nerieši kilowaty a ako tu pekne vysypal podložené údaje len ho trebalo trocha vyhecovať :wink: . Takže teoriu už ovládame hoci ja si radšej prečítam o benzínových motoroch.
A teraz Jano odpovedz na otázku jednou kratkou vetou ktorá je celú dobu pointou. Prosim ťa nerozpisuj sa lebo sa mi nechce čítať.
Aký motor si maju kúpiť piloti do Vertiga 2M :-/ .
Aby sme to tu mohli konečne zavrieť .

Teóriu si prečítaj aspoň 50x, ale nemyslím si že ti to pomôže. pray
A aby si nepovedal, že som neporadil... Motor na 12S s kV 150-180, hmotnosť okolo kila. crazyp
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1606
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: vertigo 2m

Odeslatod lv v 30/12/2015, 21:37

HonzaS napsal:
Jak psal Laco, nemůžeš ale srovnávat bezínové kW a elektrické kW, spíš porovnávej co jakou vrtulí točí kolik otáček ;-)

Toto si mu mal napísať trošku pomalšie, aby to pochopil :cmoud:
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1606
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: vertigo 2m

Odeslatod marekh v 1/1/2016, 14:58

lv napsal:
HonzaS napsal:
Jak psal Laco, nemůžeš ale srovnávat bezínové kW a elektrické kW, spíš porovnávej co jakou vrtulí točí kolik otáček ;-)

Toto si mu mal napísať trošku pomalšie, aby to pochopil :cmoud:


Také malé porovnanie elektrických a benzinových kilowatov ,ktoré su podľa vás neporovnateľné lebo su to úplne rozdielné veličiny :looool:
DA 70 5,6kW
Q80-M 5,5kW do 15s :wink: Podľa vás tu by stačilo aj 50% z Q80 :looool:

Chcel som to nadobro ukončiť v predošlom komentári ale.......

https://www.youtube.com/watch?v=HJatsZmeqoo
Uživatelský avatar
marekh
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 82
Registrován: 29/6/2015, 22:52
Jméno: Marek
Příjmení: Handlovič
Letiště: Spišská Nová Ves
Hangár: Extra 330 2.2m DLE 61
Extra 330sc 2.7m DLE 120

Re: vertigo 2m

Odeslatod HonzaS v 1/1/2016, 16:42

A to je papírových 5,6kW? Nebo to co tam skutečně teče? A jaké byly použité vrtule?

Mimochodem, byla tu řeč o Vertigu, které má 7kg. Ne o EF Extře, která s DA 70 i elektro bude téměř jistě na hranici 10kg, spíš přes 10kg :wink:
Opačná směrovka na zádech je nejsilnější síla ve vesmíru!
Uživatelský avatar
HonzaS
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 818
Registrován: 20/5/2007, 17:13
Bydliště: Týn nad Vltavou
Jméno: Jan
Příjmení: Špatný
Letiště: Bechyně
Hangár: Pilot RC Extra 2,25, Hacker
Badan Vertigo 2m, Hacker
RCFactory Edge 540 V3

Re: vertigo 2m

Odeslatod lv v 3/1/2016, 00:44

Myslím, že to tu nemá cenu ďalej rozvíjať. Marek má svoju pravdu a nedá si ju vziať... :victory:
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1606
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Předchozí

Zpět na Elektronika

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 3 návštevníků