Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Plošné zatížení
PříspěvekNapsal: úte 17.01.2006 17:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 27.6.2005
Příspěvky: 328
Bydliště: Praha 5
Jak to je s plošnym zatížením u letadel .
Je lepší u obrů když je plošné zatížení nad 100 g na dm2
Nebo mín tak kolem 80 g dm2
Nenjde mi do hlavy jestli je lepší menší číslo nebo větší


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 17.01.2006 18:12 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 7.6.2005
Příspěvky: 417
Bydliště: Praha 6
Většinou cílem bejvá dosáhnout co nejnižšího ploš. zatížení. Modely s menším plošným zatížením mají nižší minimální rychlost než modely se zatížením větším. Ploš zatížení je poměr hmotnost/nosná plocha
U modelů s větším ploš. zať. se proudnice na křídle utrhávají dřív,než u lehčích modelů - model je na malých rychlostech nestabilní,padá po křídle. pro akrobacii je model potom nepoužitelný.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 17.01.2006 18:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.11.2004
Příspěvky: 1340
Bydliště: Praha6-Nebušice
Tak první o co jde je co je to za obra jestli 3d akrobat nebo něco jako vlečná nebo něco co si to svišťí oblohou okolo 300km/h ....
obecně platí že čím vetší zatížení tím vetší rychlost takže říct jaké číslo je lepší je pouze spekulace.. třeba u rychlého letadla s turbínou asi nikomu nebude vadit i nad 100g na dm2 ale u něčeho co se má točit kolem všech os pěkně poslušně je lepší menší zatížení


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 18.01.2006 12:42 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 15.3.2004
Příspěvky: 115
citace Honzisk:
"U modelů s větším ploš. zať. se proudnice na křídle utrhávají dřív,než u lehčích modelů - model je na malých rychlostech nestabilní,padá po křídle. pro akrobacii je model potom nepoužitelný."

To by ti aerodynamici dali co proto a nebo jsem to nepochopil, zkus to prosím vysvětlit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 18.01.2006 12:44 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 27.6.2005
Příspěvky: 328
Bydliště: Praha 5
a tak proč mi na strránkách obřích akrobatů tvrdí že je lepší 3 metrovka typu extra než dvoumetrovka typu Edge 540
když ta extra má plošný zatíže kolem 100 g dm a ten edge něco kolemem 60 g


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 18.01.2006 14:38 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.9.2004
Příspěvky: 274
Bydliště: Vlašim
plavec píše:
a tak proč mi na strránkách obřích akrobatů tvrdí že je lepší 3 metrovka typu extra než dvoumetrovka typu Edge 540
když ta extra má plošný zatíže kolem 100 g dm a ten edge něco kolemem 60 g


přečti si tento článek (pořádně)
http://www.rc-xxl.cz/main.php?kat=clane ... 65&access=


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 18.01.2006 15:22 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 27.6.2005
Příspěvky: 328
Bydliště: Praha 5
jasné popletl jsem to


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 18.01.2006 19:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 7.6.2005
Příspěvky: 417
Bydliště: Praha 6
No, proudnice se u modelu s většim plošnym zať. utrhne na vyžší rychlosti než na modelu s menšim ploš zať. ten model s menšim ploš. z. má nižší minimální rychlost. U obřích modelů létá model s menš. ploš. zať. realistyčteji než těžký přemotorovaný model


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 19.01.2006 0:56 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 15.3.2004
Příspěvky: 115
pro honzisk:
proč tedy dokáži postavit letadlo které bude mít plošné zatížení kolem 100g/dm2 a jeho minimálka bude nižší než u letadla s plošným zatížením daleko nižším???

to co tady tvrdíš je poměrně zavádějící, velmi zjednodušené a v podstatě nepravdivé


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 19.01.2006 8:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 27.6.2005
Příspěvky: 328
Bydliště: Praha 5
A postavíš mi ho taky :D


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Zatížení
PříspěvekNapsal: čtv 19.01.2006 11:01 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.4.2005
Příspěvky: 33
Bydliště: Mírovice - Veleň
:? :idea: Ono to zas tak jednoduché není. Co se týče trhání proudnic, velmi záleží na těžišti, profilu křídla, půdorysném tvaru, geometrickém a aerodynamickém zkroucení, povrchu křídla, rameni VOP, apod. Ono čím větší letadlo, tím může být plošné zatížení větší. Nedávno jsem byl vyveden z omylu, když jsem si myslel, že plošné zatížení skutečných letadel odpovídá modelovému. Jednoduchý příklad: Kluzák VSO-10 má udané plošné zatížení 27 až 31 kg/m2.
1 m2 má 100 dm2 a po vydělení vychází 270 až 310 g/dm2! Takové zatížení není u malého modelu reálné! Samozřejmě minimální a maximální rychlost skutečného letadla a modelu jsou naprosto odlišné. Důvod k takovéto úvaze jsem měl při rozvažování stavby makety Vosy v měřítku 1:3. Chtěl jsem se dobrat k nějaké přijatelné hmotnosti při rozpětí daném 5 m rozpětí. Bylo to pro mě důležité pro počítání pevnosti nosníku a spojky křídel.
Např. sedmimetroví Luňáci, se kterými létají pánové Stejskal, Janko a Hlávka, váží něco okolo 36 kg a plošné zatížení u nich prý vychází 160g/dm2 a více. A že by modely létali příliš rychle, to se říct nedá. Spíš létají přiměřeně rychle své velikosti.

1)Těžiště. Základním dogmatem je, že model s těžištěm více vpředu sice stabilně poletí, leč bude tupější na ovládání. Bude hodnější, protože přední poloha těžiště většinou zabrání překročení kritického úhlu náběhu. S těžištěm vzadu se většinou létat nedá. Zásoba stability chybí a model je náchylný k pádu po křídle.

2) Na profilu křídla velmi záleží. Je fakt, že někteří modeláři přisuzují dobré vlastnosti halových modelů právě profilu rovné desky. Tento profil dnes drtivá většina modelářů používá. A nebude to jen z důvodů výrobní jednoduchosti. Proudnice se dají halovému velmi nesnadno utrnout.
Pomoci stabilitě se snaží teorie, uvažující použití procentuálně silnějšího profilu u kořene křídla a profilu tenčího na konci( např. 14% u kořene; 12% na konci). Tím by se mělo dosáhnout stavu, kdy se proudnice budou odtrhávat nejprve mimo oblast křidlélek a řiditelnost bude alespoň zčásti zachována. Model, který má tento problém dobře vyřešen, před pádem nejprve varuje prosedáním a podélným kýváním. Nesnadné je radit, zda na akrobata požít osvědčený profil např. řady NACA nebo Eppler.

3) Půdorysný tvar křídla chování modelu též ovlivňuje. Nejlépe je na tom křídlo obdélníkové, proto nejčastěji používané u školních modelů. Výrobně nejjednodušší. Hůře se chová křídlo lichoběžníkové, kdy se proudnice utrhávají častě na konci. Tomu se dá zabránit překroucením do tzv. negativu. Tím se sníží kritický úhel náběhu a model si nechá více líbit( velmi nepříjemný by mohl být např. pád do vývrtky v ostré zatáčce). Křídlo eliptické ja na tom s odtrháváním proudnic nejhůře, vykazuje však nejnižší indukovaný odpor. Křídlo trojúhelníkové a gotického tvaru( Concorde) neuvažuji.

Něco k samotné technice pilotáže. Na křídle bychom měli pokud možno dosáhnout stavu, kdy se proudnice odtrhávají nejprve uprostřed a pak až na konci křídla. Trhání proudnic na konci způsobí ztrátu podélné ovladatelnosti, neúčinnost křidélek a s největší pravděpodobností pád po křídle či do vývrtky. Nejhorší však na tom je, že řada modelářů se blížícímu pádu snaží čelit použitím kontra křidélek. To je zcela špatně, protože se stav odtrhávání ještě prohloubí. V nejhorším případě to u skutečných letadel může skončit pádem do ploché vývrtky! Správným protizásahem při vybírání pádu po křídle a vývrtky je kontra směrovka a následné neprodlené potlačení. Zda to bude pouze povolení výškovky do neutrálu, nebo razantnější potlačení záleží na kokrétní situaci. Při vybírání vývrtky stačí u modelu obvykle pustit kormidla do neurálu, při zábraně pádu je nutné razantnější potlačení. U 3D akrobatů bude logické přidání plynu.

:idea: Tak jsem dost rozepsal... Doufám, že jsem neunavil a přinesl něco přínosného. :idea:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2006 19:13 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 15.3.2004
Příspěvky: 115
oldat:
jednoduchý a stučný popis - děkuji

nechtělo se mi rozepisovat se v tomto fóru na podobné úrovni, spíše jsem chtěl diskutující přimět k zamyšlení a napsal, že jsem schopen postavit letadlo s vyšším plošným zatížením a nižší minimálkou. tím jsem narážel na tebou popsané skutečnosti. Kdo bude chtít jistě si o aerodynamice něco přečte a nebude to následně paušalizovat do definic vetší plošné zatížení - dřívější utržení proudnic.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2006 19:49 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 7.6.2005
Příspěvky: 417
Bydliště: Praha 6
Promiň,nevim jestli by bylo nejvhodnější vykládat kolegovi o profilech,když kolega nemá jasno v plošném zatížení. Pochybuji že když kolega řekl,že nemá jasno v ploš. zatížení, tak bude mít jasno v profilech.Pomijím rozdíly mezi zákl. druhy profilů(symetrický,s rovnou spodní stranou atd...) Nic proti. to je akorát můj názor


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: RE:
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2006 13:05 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.4.2005
Příspěvky: 33
Bydliště: Mírovice - Veleň
Asi jsem to neměl pojímat tak obsáhle. Chtěl jsem jenom říct, že pádové vlastnosti nezávisejí pouze a jenom na plošném zatížení. Pro akrobata jsem měl samozřejmě na mysli profily symetrické. Dík a hezký den!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: ned 22.01.2006 15:10 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 7.6.2005
Příspěvky: 417
Bydliště: Praha 6
ja jsem chtěl kolegovi přiblížit to jak je to s plošným zatížením. a nechtěl jsem mu plést hlavu s profily křídel,polohou těžiště,půdorysným tvarem křídla,s polohou křídla vůči výškovce, šípovitostí křídel atd......... Mějte se


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz