Výpočet tahu křidélka - závaží

Návody, nápady, postupy, nářadí­...

Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod thsoft v 2/10/2012, 23:08

Ahoj, koupil jsem model SuperStar a má křidélka udělaný tak že má asi 2cm křidélko rozšířené o protizávaží (které je na ose ale proti křidélku).

Kolega mi vysvětlil že to je na odlehčení serva. Než model zprovozním snažím se snížit letovku která byla asi 10kg.

Poradíte mi někdo jak spočítat jak silné servo by tam mělo být s tímto závažím a jaké bez něho a jak to přibližně asi spočítat ?
Na netu jsem mic k tomu nenašel.

Tomáš
thsoft
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 52
Registrován: 29/9/2008, 21:31
Jméno: Tomáš
Příjmení: Holenda
Letiště: Lupenice
Hangár: Citabria 2,2m, Velox 2,2m, HOG-BIBE 1,4m (SIG) a ostatní malé modýlky ...

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod Laďas v 3/10/2012, 09:23

Ahoj, vyvážení kormidel se dělá u skutečných letounů za účelem snížení velikosti sil, potřebných pro pilotáž. To co popisuješ je statické vyvážení křidélka - hmotnost závaží na určitém rameni kompenzuje moment vyvozený hmotností samotného křidélka. U akrobatických letadel je ale mnohem potřebnější aerodynamické vyvážení, což je silové působení určité plochy před osou otáčení za letu proti aerodynamickým silám, působícím na vychýlené kormidlo - to zajistí třeba plovoucí část kormidla na konci kormidla a často i takové ty různé "lopatičky" pod křídlem (ty většinou kombinují oba způsoby vyvážení kormidla). U akrobatických modelů bych doporučoval dimenzovat serva spíše tak, jako by tam žádné odlehčení nebylo. Jak velký ten Superstar je? To je ten 2,2 m od Zedka? Na váze serv bych rozhodně nešetřil a při této velikosti připadají v úvahu kvalitní standardní serva.
Uživatelský avatar
Laďas
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 410
Registrován: 5/3/2007, 18:11
Bydliště: Pravlov
Jméno: Vladimír
Příjmení: Ochotný
Letiště: Czech Heaven Budkovice
Hangár: Extra 330 SC 41%

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod thsoft v 3/10/2012, 10:08

Laďas napsal:... Jak velký ten Superstar je? To je ten 2,2 m od Zedka? Na váze serv bych rozhodně nešetřil a při této velikosti připadají v úvahu kvalitní standardní serva.

Ještě to křidélko zvážím ale je tam dost olova v každým bude odhadem tak 100g. Což mi připadá zbytečný. Když dám silnější servo může jít olovo pryč nebo se pletu ?

Je to SuperStar od Jrmodel, ale předchozí majitel si nechal u p. Čáni přepočítat nosné plochy a zvětšil ho na 237cm rozpětí. Křidelka
jsou taky dělaný jinak než u originálu a jsou tam i vztlakové klapky. Možná to bude poznat z tohoto obrázku:

http://inzerce.modelbazar.cz/p/452367_1345797756.jpg

Letovku bych chtěl úpravama snížit aspoň na 9 kg. Motor bude nějaká 50-55 ccm.

Tomáš
thsoft
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 52
Registrován: 29/9/2008, 21:31
Jméno: Tomáš
Příjmení: Holenda
Letiště: Lupenice
Hangár: Citabria 2,2m, Velox 2,2m, HOG-BIBE 1,4m (SIG) a ostatní malé modýlky ...

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod lv v 3/10/2012, 10:54

thsoft napsal:Ještě to křidélko zvážím ale je tam dost olova v každým bude odhadem tak 100g. Což mi připadá zbytečný. Když dám silnější servo může jít olovo pryč nebo se pletu ?

Je to SuperStar od Jrmodel, ale předchozí majitel si nechal u p. Čáni přepočítat nosné plochy a zvětšil ho na 237cm rozpětí. Křidelka
jsou taky dělaný jinak než u originálu a jsou tam i vztlakové klapky. Možná to bude poznat z tohoto obrázku:

http://inzerce.modelbazar.cz/p/452367_1345797756.jpg

Letovku bych chtěl úpravama snížit aspoň na 9 kg. Motor bude nějaká 50-55 ccm.

Tomáš

Olovo určite preč a servá dimenzuj tak, aby malo každé ťah rovnajúci sa hmotnosti lietadla teda 8-10kg
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1614
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod MomoBrut v 3/10/2012, 12:16

lv napsal:Olovo určite preč a servá dimenzuj tak, aby malo každé ťah rovnajúci sa hmotnosti lietadla teda 8-10kg

No to je tedy rada ... :-)
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 925
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod bulldog v 3/10/2012, 15:45

thsoft napsal:Ahoj, koupil jsem model SuperStar a má křidélka udělaný tak že má asi 2cm křidélko rozšířené o protizávaží (které je na ose ale proti křidélku).

Kolega mi vysvětlil že to je na odlehčení serva. Než model zprovozním snažím se snížit letovku která byla asi 10kg.

Poradíte mi někdo jak spočítat jak silné servo by tam mělo být s tímto závažím a jaké bez něho a jak to přibližně asi spočítat ?
Na netu jsem mic k tomu nenašel.

Tomáš



Tomáši tady počítej....http://www.lmkbabice.cz/?p=243
Naposledy upravil bulldog dne 3/10/2012, 18:59, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
bulldog
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 578
Registrován: 23/4/2007, 22:00
Bydliště: von Sternberg
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Zehnálek
Letiště: jak kdy
Hangár: Arado 195 2,5m ZDZ 80RVJ Meta sokol L-40 3m s motorem MVVS 80 a polystyren Zlín 526

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod dědek v 3/10/2012, 18:38

Laco má skutečně pravdu. Křidélko NEVYVAŽOVAT. Při statickém vyvážení je v labilní poloze a veškeré síly se přenáší na servo a je náchylné ke vzniku netlumených kmitů. Navíc zatěžuje křidélko nadměrně především na krut. Hmotnost vyvážení výjde i při poměrně dlouhém rameni vysoká. Ověřeno u několika mých modelů, včetně Super Stara. Aplikace tohoto vyvážení dle Ivana Čániho z jeho dnes již historických 10 tkových akrobatů nemá cenu u větších modelů s benzínovými motory realizovat. A síla kvalitních serv na jedno křidélko, nebo kormidlo při výchylkách až 45°a rychlosti 20 m/sec těch min 12-15 kg odhadem podle velikosti řídících kormidel.
Naposledy upravil dědek dne 3/10/2012, 19:10, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
dědek
VIP člen Akrofora
VIP člen Akrofora
 
Příspěvky: 245
Registrován: 17/4/2009, 11:30
Bydliště: Bílovice nad Svitavou
Jméno: Petr
Příjmení: Čermák
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Extra 330S 2,7 m
Cap 232 2,65 m
Akro 2,6 m
Extra 300S 2,66 m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod bulldog v 3/10/2012, 18:52

dědek napsal:Laco má skutečně pravdu. Křidélko [b]NEVYVAŽOVAT. Při statickém vyvážení je v ladilní poloze a veškeré síly se přenáší na servo a je náchylné ke vzniku netlumených kmitů. Navíc zatěžuje křidélko nadměrně především na krut. Hmotnost vyvážení výjde i při poměrně dlouhém rameni vysoká. Ověřeno u několika mých modelů, včetně Super Stara. Aplikace tohoto vyvážení dle Ivana Čániho z jeho dnes již historických 10 tkových akrobatů nemá cenu u větších modelů s benzínovými motory realizovat. A síla kvalitních serv na jedno křidélko, nebo kormidlo při výchylkách až 45°a rychlosti 20 m/sec těch min 12-15 kg odhadem podle velikosti řídících kormidel.


Já to počítal a vždy jsou tam veličiny,které dáváš odhadem...čili -přesný výpočet pomocí nepřesných parametrů a vždy mi to vychází tak jak to vidí Laco v praxi.
Dělal jsem ten výpočet u dvojplocha a tam to dělám tak ,že dávám plus minus serva podle vzorce :hmotnost dvojplocha ...děleno 2 a něco kolem toho.....a mám sílu serva.Chlácholím se tím,že to není pyloňák a že lítám pomalu a když se jedno servo posere,tak mám další na stejné straně....a jedna strana se dvěma zdravými to vždy ustojí.Je to taky praxe,ale když se jedná o vzorec,tak jsem jej dal do placu výše.

Jak píše Laco nic nepokazíš,když to z praxe uděláš tak jak píše Laco.Přepočítej si to a uvidíš......je prdel,že když chceš osadit silnějším servem,nadsadíš max.rychlost,kterou spočítáš podle otáček motoru a stoupání vrtule a když nemáš tak silná serva,tak si to zdůvodníš jiným parametrem.....a v tom je ten fígl :looool: :precti:
Uživatelský avatar
bulldog
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 578
Registrován: 23/4/2007, 22:00
Bydliště: von Sternberg
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Zehnálek
Letiště: jak kdy
Hangár: Arado 195 2,5m ZDZ 80RVJ Meta sokol L-40 3m s motorem MVVS 80 a polystyren Zlín 526

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod lv v 3/10/2012, 21:59

MomoBrut napsal:No to je tedy rada ... :-)

Táto tvoja je tiež super a určite pomohla...
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1614
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod MomoBrut v 4/10/2012, 08:58

lv napsal:
MomoBrut napsal:No to je tedy rada ... :-)

Táto tvoja je tiež super a určite pomohla...

Ja uz neradim, na rady jsi tu ty prece. :-)
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 925
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod thsoft v 4/10/2012, 10:23

Dík spočítal jsem max cca 9kg takže to co píše LV v podstate plati i když tady je křidélko menší a je tam ještě klapka která má samostatné servo. Tím pádem by mohlo to servo křidélka být namixované se servem klapky a chodili by společně pro zvětšení účinosti křidélek (i odlehčení serv = menší výchylka) a v případě výpadku serva křidélka resp klapky by model byl pořád řiditelný.

Odřízl jsem to protizávaží, má 47 g, zbytek křidélka má 95g.

Tom

bulldog napsal:Tomáši tady počítej....http://www.lmkbabice.cz/?p=243
thsoft
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 52
Registrován: 29/9/2008, 21:31
Jméno: Tomáš
Příjmení: Holenda
Letiště: Lupenice
Hangár: Citabria 2,2m, Velox 2,2m, HOG-BIBE 1,4m (SIG) a ostatní malé modýlky ...

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod MomoBrut v 4/10/2012, 10:43

bulldog napsal:
dědek napsal:Laco má skutečně pravdu. Křidélko [b]NEVYVAŽOVAT. Při statickém vyvážení je v ladilní poloze a veškeré síly se přenáší na servo a je náchylné ke vzniku netlumených kmitů. Navíc zatěžuje křidélko nadměrně především na krut. Hmotnost vyvážení výjde i při poměrně dlouhém rameni vysoká. Ověřeno u několika mých modelů, včetně Super Stara. Aplikace tohoto vyvážení dle Ivana Čániho z jeho dnes již historických 10 tkových akrobatů nemá cenu u větších modelů s benzínovými motory realizovat. A síla kvalitních serv na jedno křidélko, nebo kormidlo při výchylkách až 45°a rychlosti 20 m/sec těch min 12-15 kg odhadem podle velikosti řídících kormidel.


Já to počítal a vždy jsou tam veličiny,které dáváš odhadem...čili -přesný výpočet pomocí nepřesných parametrů a vždy mi to vychází tak jak to vidí Laco v praxi.
Dělal jsem ten výpočet u dvojplocha a tam to dělám tak ,že dávám plus minus serva podle vzorce :hmotnost dvojplocha ...děleno 2 a něco kolem toho.....a mám sílu serva.Chlácholím se tím,že to není pyloňák a že lítám pomalu a když se jedno servo posere,tak mám další na stejné straně....a jedna strana se dvěma zdravými to vždy ustojí.Je to taky praxe,ale když se jedná o vzorec,tak jsem jej dal do placu výše.

Jak píše Laco nic nepokazíš,když to z praxe uděláš tak jak píše Laco.Přepočítej si to a uvidíš......je prdel,že když chceš osadit silnějším servem,nadsadíš max.rychlost,kterou spočítáš podle otáček motoru a stoupání vrtule a když nemáš tak silná serva,tak si to zdůvodníš jiným parametrem.....a v tom je ten fígl :looool: :precti:



Dle praxe to jiste muzes stanovit take, ale bez znalosti rychlosti modelu, plochy kridelka a uhlu vychylky z praxe stanovis leda tak prd. Mam na kridelku 75 kgcm dle informaci od vyrobce a muj model urcite 75 kg nevazi. A ta sila by tam mohla byt i vetsi, aby bylo jasno.
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 925
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod bulldog v 4/10/2012, 11:54

Dle praxe to jiste muzes stanovit take, ale bez znalosti rychlosti modelu, plochy kridelka a uhlu vychylky z praxe stanovis leda tak prd. Mam na kridelku 75 kgcm dle informaci od vyrobce a muj model urcite 75 kg nevazi. A ta sila by tam mohla byt i vetsi, aby bylo jasno.[/quote]

Já píši že se to dá vypočítat podle vzorečku v odkazu.... a tam jsou právě veličiny a je tam i návod jak je získat. Není co dodat a na tak malý model jaký má tazatel bych to až tak neteoretizoval.
Uživatelský avatar
bulldog
Propaguje AF
Propaguje AF
 
Příspěvky: 578
Registrován: 23/4/2007, 22:00
Bydliště: von Sternberg
Jméno: Zdeněk
Příjmení: Zehnálek
Letiště: jak kdy
Hangár: Arado 195 2,5m ZDZ 80RVJ Meta sokol L-40 3m s motorem MVVS 80 a polystyren Zlín 526

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod Pan Fogg v 4/10/2012, 20:09

Dimenzování serv a hmotnostní vyvážení kormidel spolu souvisí,ale v našem případě bych je nespojoval.
Hmotnostní vyvážení na kormidlech modelů není nutné ,pokud jsou dostatečné nadimenzovaná serva.
Hlavním smyslem hmotnostního vyvážení je snížení dynamického namáhání a zabránění aeroelastickým jevům.Vlasní síly
do serv se tím nesnižují ,pokud neuvažujeme aerodynamické odlehčení ( a ani to není nutné).

Osobně si sice výpočtem zkontroluji síly do serv - viz:
http://www.lmkbabice.cz/?p=243
ale stejně je koriguji dle statistiky podobných modelů a účelu modelu.
Mým oblíbeným zdrojem tech. informací jsou manuály osvědčených výrobců , např.:
http://www.extremeflightrc.com/manuals/ ... manual.pdf
Moje doporučení pro podobný model 2,2m:
Křidélka-15kgcm;VOP-2x9kgcm;SOP-25kgcm.
Sílu serv bych nedoporučoval snižovat o více jak 1/3 uvedených hodnot.
Uživatelský avatar
Pan Fogg
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 112
Registrován: 12/5/2009, 06:49
Bydliště: Ochoz u Brna
Jméno: Jan
Příjmení: Kamínek
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Velox II-2,6m
EF-Extra300-2,3m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod lv v 4/10/2012, 22:00

MomoBrut napsal:Dle praxe to jiste muzes stanovit take, ale bez znalosti rychlosti modelu, plochy kridelka a uhlu vychylky z praxe stanovis leda tak prd. Mam na kridelku 75 kgcm dle informaci od vyrobce a muj model urcite 75 kg nevazi. A ta sila by tam mohla byt i vetsi, aby bylo jasno.

Nechcem ti nič hovoriť do tvojej vedeckej práce, ale pozri o aký model ide, aké má veľké kormidlá a potom píš o 75kgcm serve.
Aj keby to lietalo 200km/h tak tam budú 8-10 kilové servá stačiť.
Uživatelský avatar
lv
Administrator
Administrator
 
Příspěvky: 1614
Registrován: 11/2/2007, 00:58
Bydliště: Trenčianska Turná
Jméno: Ladislav
Příjmení: Vašek
Letiště: ČSaSR
Hangár: Nieuport 11 2,8m
Čihák Rapid III. 2,8m
Katana 33% 2,6m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod Pan Fogg v 5/10/2012, 02:00

Síla resp. moment serva 75kgcm odpovídá většímu modelu o rozpětí cca 3m.
Hmotnost třímetrovky cca 18 kg
Z toho vyplývá,že moment serv v "kgcm" je 4xvětší než hmotnost modelu v kg
Takže dimenzovat serva kormidel podle hmotnosti modelu bych nedoporučoval............... :-D :mír:
síla serva.JPG
Uživatelský avatar
Pan Fogg
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 112
Registrován: 12/5/2009, 06:49
Bydliště: Ochoz u Brna
Jméno: Jan
Příjmení: Kamínek
Letiště: Babice nad Svitavou
Hangár: Velox II-2,6m
EF-Extra300-2,3m

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod MomoBrut v 5/10/2012, 08:39

lv napsal:
MomoBrut napsal:Dle praxe to jiste muzes stanovit take, ale bez znalosti rychlosti modelu, plochy kridelka a uhlu vychylky z praxe stanovis leda tak prd. Mam na kridelku 75 kgcm dle informaci od vyrobce a muj model urcite 75 kg nevazi. A ta sila by tam mohla byt i vetsi, aby bylo jasno.

Nechcem ti nič hovoriť do tvojej vedeckej práce, ale pozri o aký model ide, aké má veľké kormidlá a potom píš o 75kgcm serve.
Aj keby to lietalo 200km/h tak tam budú 8-10 kilové servá stačiť.


Zrejme nectes, tak si to precti znova ... bez znalosti rychlosti, plochy a uhlu urcis leda tak prd. Tvoje rada, ze hmotnost modelu=sila serva, je proste kravina na n-tou. To ze ti to sedi zrovna pro velikost modelu kolem dvou metru je proto, protoze to sedi i stare Blazkove. A veda to rozhodne neni, pro nekoho mozna.
Táhnout k sobě neznamená vždy letět nahoru ...
Uživatelský avatar
MomoBrut
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 925
Registrován: 24/2/2007, 11:27
Bydliště: Brno
Jméno: Miroslav
Příjmení: Balík, MSc., Ph.D.
Hangár: Yak 55M 2.8
Yak 54 2.8
Velox 2.6
Katana 2.2

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod pepe 71 v 5/10/2012, 18:45

Panove vite proč jsem chodi tak malo modelařu? Protože se tady hádá pár blbcu!!
Uživatelský avatar
pepe 71
Člen Akrofora
Člen Akrofora
 
Příspěvky: 66
Registrován: 11/2/2009, 22:06
Bydliště: Javornice
Jméno: josef
Příjmení: hanyk
Letiště: Javornice,
Hangár: Miles-Magister 3200mm,ZDZ 50 NG. Juka 2200,RCG50

Re: Výpočet tahu křidélka - závaží

Odeslatod Dzordzik v 5/10/2012, 18:47

Ahoj Míro, toto téma mě velmi zajímá, pokud do tohoto prográmku doplníš to co exaktně změříš, tj. rozměry, úhly atd, rychlost si taky dokážu změřit, ale co nevím je ta konstanta vztlaku, tušíš kolik doplnit u polosouměrného profilu u makety při rychlosti letu cca 30m/s?
Je: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV, JMB, Mejzlík 28x12 3l, MKS 767/DS1210
Bejvávalo: Katana 3m, ZDZ 160, 2,7m Wigens MVVS 58
Uživatelský avatar
Dzordzik
Přispěvatel (video)
Přispěvatel (video)
 
Příspěvky: 964
Registrován: 4/4/2007, 16:13
Bydliště: Holešov
Jméno: Jirka
Příjmení: Chvátal
Letiště: Holešov
Hangár: Extra 300L 3m, ZDZ 160 B2RV Champion, JMB, Mejzlik 28x12 3l, MKS 767/DS1210.


Zpět na Dílna

Kdo je online

Členové procházející toto fórum: Žádní členové a 8 návštevníků