dědek napsal:Laco má skutečně pravdu. Křidélko [b]NEVYVAŽOVAT. Při statickém vyvážení je v ladilní poloze a veškeré síly se přenáší na servo a je náchylné ke vzniku netlumených kmitů. Navíc zatěžuje křidélko nadměrně především na krut. Hmotnost vyvážení výjde i při poměrně dlouhém rameni vysoká. Ověřeno u několika mých modelů, včetně Super Stara. Aplikace tohoto vyvážení dle Ivana Čániho z jeho dnes již historických 10 tkových akrobatů nemá cenu u větších modelů s benzínovými motory realizovat. A síla kvalitních serv na jedno křidélko, nebo kormidlo při výchylkách až 45°a rychlosti 20 m/sec těch min 12-15 kg odhadem podle velikosti řídících kormidel.
Já to počítal a vždy jsou tam veličiny,které dáváš odhadem...čili -přesný výpočet pomocí nepřesných parametrů a vždy mi to vychází tak jak to vidí Laco v praxi.
Dělal jsem ten výpočet u dvojplocha a tam to dělám tak ,že dávám plus minus serva podle vzorce :hmotnost dvojplocha ...děleno 2 a něco kolem toho.....a mám sílu serva.Chlácholím se tím,že to není pyloňák a že lítám pomalu a když se jedno servo posere,tak mám další na stejné straně....a jedna strana se dvěma zdravými to vždy ustojí.Je to taky praxe,ale když se jedná o vzorec,tak jsem jej dal do placu výše.
Jak píše Laco nic nepokazíš,když to z praxe uděláš tak jak píše Laco.Přepočítej si to a uvidíš......je prdel,že když chceš osadit silnějším servem,nadsadíš max.rychlost,kterou spočítáš podle otáček motoru a stoupání vrtule a když nemáš tak silná serva,tak si to zdůvodníš jiným parametrem.....a v tom je ten fígl
