Stránka 1 z 1

Re-start, oživení letadla po 5 letech

OdeslatNapsal: 5/4/2016, 11:27
od blacklight
Ahoj kluci,
rád bych se zeptal na Vaše názory ohledně zprovoznění 3m akrobata po 5 letech co ležel. Nejsem si totiž jistý, zda má smysl se o to pokoušet, nebo zda je vhodnější konstrukci spálit a postavit něco nového.

Stav modelu: stáří konstrukce je cca 8 let, stavěl jsem to já z dodaných výřezů z překližky + potah balza, oblouky jsou polystyren potažený balzou. Lepeno polyuretanovým lepidlem a epoxidem.Letadlo dostalo za svůj život 2 rány na podvozek, přičemž při jedné jsem prorazil výfuk a zlomil vrtuli. Jinak si nejsem vědom nějakého většího poškození.

Uskladnění modelu: bylo po celou dobu v podkroví garáže, v zimě tam bylo -5 stupňů, v létě tak 45 stupňů. Když jsem se na letadlo díval tak křídla mi přijdou OK, ale v některých místech mi překližka přijde vyschlá a křehčí. Možná je to jen špatný pocit, ale nechci to brát na lehkou váhu.

Dotazy:
Ohledně konstrukce - mám to:
a) vyhodit
b) šetrně rozpárat a zkontrolovat
c) nešetrně rozpárat - tedy otevřít kde to jde
d) neřešit a létat?

Ohledně elektroniky
- máte někdo zkušenost jak na tom budou serva, zapalování, atd? Mám mít obavu z nějakých vyteklých kondenzátorů, ztvrdlé kabeláže, nebo čehokoliv jiného?

Jde mi o to, že je škoda letadlo vyhodit, pokud by ale zprovoznění takového stroje mělo mít citelný bezpečností dopad, tak se na to vykašlu a přes další zimu postavím nové.

Díky za názory.

Re: Re-start, oživení letadla po 5 letech

OdeslatNapsal: 5/4/2016, 15:51
od R.a.d.i.m
Osobně bych o drak po důkladné kontrole strach neměl
z vlastní zkušenosti
někde v létech 2002 - 2005 jsem létal s modelem CAP 21 2,5m ten model byl do draku postaven v 90tých letech podle plánu tonnyho Clarka mi ho pak "odlehčili" drak potahnuli a já sním docela intenzivně létal,pak s ním létal brácha a následně ho ještě pár let provozoval kamarád
Podobně jsem kolem roku 2000 létal s podobně dříve postaveným čmelákem.


o motor a zapalování bych také strach neměl
opět vlastní zkušenost
ZDZ 108 uskladněn v roce 2000 a v roce 2009 opět ožil a funguje v taťkovém Sopwith Pup dodnes bez problémů

co se týká ostatní elektroniky ó accu netřeba mluvit a co se týká ostatního tam bych asi pro klid duše udělal obnovu

Re: Re-start, oživení letadla po 5 letech

OdeslatNapsal: 14/4/2016, 00:04
od Dzordzik
Konstrukce bude ok pokud to nebylo ve vlhku. Serva atd taky, jsou tak Okroužky. Co bych určitě zahodil jsou baterky. Bez milosti.Všechno překontroluj, přezkoušej, baterky dej nový a do vzduchu s tím.

Re: Re-start, oživení letadla po 5 letech

OdeslatNapsal: 19/4/2016, 23:57
od CELERON
Já mám zkušenost s uloženejma letadlama, že pokud byly v moc velkým suchu a teple (půda) tak je balza taková seschlá, křehká, já tomu říkám "zkřenčelá". A taky se to rádo zkroutí. A starý trupy z Chs104 se celkem dost snadno vylamují přepážky a jsou uvnitř jakoby mastný.
Jirka