Stránka 1 z 1

Problém se zavětrováním VOP a SOP lankama

OdeslatNapsal: 5/7/2017, 13:29
od CELERON
Na Spacewalkeru mám částečně funkční zavětrování nerez lankama mezi spodkem trupu, VOP a SOP. Z SOP jdou dvě lanka na náběžku a pant VOP a ze spodu VOP dvě samostatný lanka na spodek trupu. Do VOP a SOP jsou v místě uchycení vlepený M3 závitový pouzdra (společný pro obě strany VOP a SOP) a do nich se přes šroub M3 přitahuje mírně ohnutý kování oválnýho tvaru s 3 mm a 1,5 mm dírou z ocel plechu tl 1 mm. Lanka mají na SOP pouze očko se zamáčknutou trubičkou a na straně VOP zapájenou M2 bowdenovou koncovku s malou plastovou vidličkou MP-Jet.
Problém je, že se po cca 20 minutách letu přeřízl mosazný čep ve vidličce o kování z ocel plechu. A další jsou viditelně naříznutý. Přitom letadlo je zcela klidný po stránce vibrací a stejně se to šmiklo. Co s tím? Ty pidičípky udělat místo z mosazi ze železa asi nepůjde. Přemýšlím, jestlo by pomohlo udělat to kování s dírkou pro čípek z tlustějšího mosaznýho nebo hliníkovýho plechu, ten by čípek přeříznout snad neměl. Jak se to vlastně dělá na letadlech z 1.W.W. aby se lanka či čípky napínáků časem neprodrbaly?
Díky
Jirka

Re: Problém se zavětrováním VOP a SOP lankama

OdeslatNapsal: 5/7/2017, 19:32
od lv
kovania robím z 1mm mosadzného plechu. Z oboch strán sthnem hrany v otvore pre lanko. Dával som do otvoru aj mosadzné elektrikárske nity na zväčšenie stičnej plochy. Výsledok +- rovnaký. Lanko používam nerez 1mm. Za bežnej prevádzky sa mi ešte ani jedno lanko nepredralo. Pri "zlom" pristátí to však ustrihne bez problémov. Hlavne na podvozku... Preto lanká a zamačkávacie trubičky vozím stále v bedni.

Re: Problém se zavětrováním VOP a SOP lankama

OdeslatNapsal: 5/7/2017, 22:46
od CELERON
Kování jsem taky udělal z mosazný jedničky plechu. Otvory pro lanka jsem srazil hrany jak píšeš. Do těch původních vidliček šly místo mosazných čípků zašroubovat šroubky M1,8. Závitník jsem neměl a tak jsem jeden šroubek zbrousil do tříbokýho jehlanu jako má šábr. Vzniknul tak jednoduchý závitník na plast. Po nasazení vidličky na kování a prošroubování vidlička drží jak "čepem" M1,8 tak stažením vidličky na kování.
Tohle asi vydrží podstatně dýl než mosazný čípky, otázka je, co se podělá v lanoví dalšího. :wink:
Díky za radu
Jirka
Edit: Tak dnes 45 minut ve vzduchu a lanoví drží. Ale při prvním startu jsem ho málem překlopil na čumák. Vůbec jsem to nečekal, jak se zdvihnul zadek, hned šel čumák k zemi, naštěstí si vrtule neškrtla. Jak to bylo vytrimovaný na předešlý vyšponování VOP, tak se novým změnil úhel a bylo to hodně potlačený.