od Administrátor v 10/1/2008, 16:07
Autor: Zavadil Miloš LMK Třebíč, CZE 269 45
Na sklonku roku 2005 jsem po asi dvouleté přestávce v soutěžním létání s modely kategorie RC M2 (dnes RCA) opět dostal chuť začít létat soutěžně. Přes zimu jsem proto postavil svůj osvědčený model Atlant zkonstruovaný již někdy v roce 1992, který byl postupem doby vylepšován drobnými změnami a úpravami. Jelikož na našem letišti byly neustálé problémy s některými občany nedaleké obce ohledně hluku, rozhodl jsem se použít pro pohon elektromotor společně s bateriemi A 123.
Konstrukce:
Trup – kompozitový sendvič GFK
Křídla a výškovka – konstrukční potažená balsou
Technické údaje:
Rozpětí 1850mm
Délka 1830mm
Hmotnost 3 650g
Motor Hirotex 1500 (upravený na 10s A123)
Baterie 11s A123
Regulátor Jeti SPIN 99 Opto
Sezona roku 2006 byla pro mě celkem úspěšná, i když pro zdravotní problémy jsem neabsolvoval všechny původně plánované soutěže.(V žebříčku 6. místo – pro mě nesporný úspěch.)
Bylo však jasné, že koncepce modelu je zastaralá a proto ve mně uzrálo rozhodnutí navrhnout zcela nový model – speciál pro kategorii RCA. To znamená, že rozměry nebudou jako u speciálů F3A ale kvůli lepší skladnosti o nějaké to procento menší. Po nějaké době shromažďování nejnovějších poznatků, hledání inspirace u zkušenějších kolegů a na internetových stránkách jsem měl jasnější představu o koncepci a konstrukci.
Rozměry:
Rozpětí 1750mm
Délka 1850mm
Hmotnost 4000 až 4300g
Koncepce:
Trup- kompozitový sendvič GFK.
Křídla – polystyrénové jádro s balsovým potahem. Dělená, nasouvaná na duralovou trubku.
Výškovka – polystyrénové jádro s balsovým potahem. Pevně spojená s trupem.
Pohon – elektro.(Některý ze slabších pohonů pro F3A).
Na začátku chci ještě uvést, že jsem si plně vědom, že existuje celá řada jiných a pravděpodobně i lepších postupů a technologií stavby modelu. Nikomu nic nenutím a ani nechci nikoho přesvědčovat ke změnám jeho výrobních postupů. Zde jen popisuji jak jsem v tomto konkrétním případě postupoval já a pokud bude pro někoho byť jediná fotografie či popis inspirací k něčemu novému budu tomu rád. Pokud by někdo projevil zájem o doplnění některých informací, může mě klidně kontaktovat. Pokud to bude v mých silách, informace doplním.
Jak bude z dalších obrázků patrné, největší inspirací pro nové tvary byl pro mě model Beryll
z konstrukční líhně rodiny Mattů. Také bylo třeba vymyslet název nového modelu. Ten byl
vyřešen při luštění křížovky mojí manželkou. Eira – všeobecné označení pro kunu.
(Eira barbara – kuna brazilská).
Takže nic nebránilo pustit se do práce. Začal jsem tím nejobtížnějším. Výrobou kompozitové formy na trup. Materiál na kopyto byl zvolen dle předchozích zkušeností – olaminovaný polystyrén, tmelený, broušený, stříkaný a leštěný.
Dále obrázky s popisy.
Poznámka administrátora:
Toto vlákno se nachází jak v sekci dílna tak v sekci F3A (jsou to stínová vlákna)
Naposledy upravil
Administrátor dne 13/1/2008, 20:08, celkově upraveno 8