Letadlo sestaveno, vyvazeno dle navodu do stredu rozsahu teziste na prazdnou nadrz, nadrz naplnena, vychylky V,S dle navodu, riditelne plochy do 0 stupnu, letadlo vyvazeno i pricne, nepatrne se naklani na stranu kde je tlumic vyfuku - vaha pusobi proti reakcnimu momentu vrtule - nyni nechavame beze zmeny - pripadne vyoseni motoru a dovazeni doladime pozdeji, expa na vysilaci -30% na vsech riditelnych plochach, kridelka dle navodu, druhe vychylky 60% navodu pro pripad ze by to bylo moc ostre. Na kridlech nalepeny turbulatory (videl jsem hodne Exter od BlackHorse rozmlacenych na zemi po odrzeni proudnic), takze pro jistotu
1) Pojizdeni na zemi
ASP S46 (2t/7.5ccm, vrtule MasterAirscrew 12x6") ma tah, na zemi je letadlo doslova "vysavano" dopredu. Start nebude problem.
Pojizdim, davam ero do vzduchu asi do 10cm a hned ubiram motor. Takhle jezdim jednu nadrz a zkousim co soudruzi z Vietnamu udelali spatne:-). Je to dost rychle a obcas prejedu plochu letiste, koncim 2x v koprivach, je to na velmi male rychlosti, neni to idealni ale eru to uz neublizi.
1.1) Vidim prvni zradu - uvolnila se palivova nadrz - okamzite ji lepim k originalni stahovaci pasce par kapkama sekundaku. Od ted uz bude drzet (a drzela dobre).
2) Let
2.1) Po rozjezdu zveda ocas, pritazenim vyskovky je ero ve vzduchu
2.2) oops! ero je strasne tezke na predek, je treba dost tahat za vyskovku, ero leti rovne ale ztraci trochu rychlost, kolega mi hodne trimuje vyskovku na vysilaci, ero mi pripada ponekud vratke na kridelkach
2.3) proletavam plochou 8micku, dotrimuju kridelka, ero stabilne drzi pricny smer (kridelka jsou nyni dotrimovana dobre), v zatackach pri ubrani plynu ero leti trochu nahoru, stale musim trochu tahat za vyskovku
2.4) neni to az tak rychle jak se na diskuzi psalo, jsem z toho malicko zklaman, vsude se psalo jaka je to rychla mrcha, mi to pripada odpovidajici, mozna bych cekal o neco rychlejsi ero
2.5) Letam jeste par 8micek abych si na to ero zvyknul, zatim zadne blbosti (akrobacie)
2.6) Priprava na pristani - naletavam jako na pristani - tak tady vidim prvni problem - je to dost rychle, letiste bude kratke - nabiram vysku a experimentuju s plynem, ubiram rychlost a pozoruju jestli se netrhaji proudnice. (Netrhaji ale zase to s tou pomalosti neprehanim) (Trpce lituji ze jsem si nenastavil flaperony jako kridelka, ale nevadi, mozna to na venek tak nevypada ale vnitrne citim, ze toto letadlo zvladam a pristanu s nim)
2.7) pristavam, letadlo krasne drzi pricnou stabilitu, nemusim sahat do kridelek, leti opravdu ladne, ubiram plyn ale stale malo, ero jen neochotne klesa k zemi, zasahuji do vyskovky ale oops! ero skace jak janek - je to strasne citlive na vyskovku. Prvni pokus se nezdaril tak opakuji
2.
sedam nekde az ve tretine letiste, (uz si nepamatuji jestli letadlo skakalo nebo ne) ale zcela bezpecne to nebylo vubec spatne, mam dojem ze jsem prejel plochu a skoncil na polni ceste (nebo ne?, parkrat se mi to stalo pri pojezdu a poletovani nad letistem ve 10cm, ciste pro "osahani" era) uz si to moc nepamatuju
3) Odlepuju turbulatory a opakuji body 1-2, letadlo leta o neco svizneji, ale letovy projev je podobny, pristani rovnez podobne. S turbulatory to leta hur, takze jich netreba.
4) Nalezene nedostatky
4.1) prilis tezke na predek, budeme experimentovat s tezistem
4.2) prilis citlive na vyskovku, dame jeste mensi druhe vychylky
4.3) tendence ke stoupani pri ubrani plynu (vyoseni motoru?, mozna ho vyosit trosku nahoru)
3.4) rychle pristani, budeme experimentovat s flaperony
3.5) Turbulatory na kridlech neprinaseji efekt, bud jsou na spatnem miste nebo na tomto profilu to nema cenu. Letam bez nich.
Pozn: Body 1-2 jsem trosku "sesmolil" dohromady, byly tam 2 lety (s turbulatorem a bez), pristani je trosku o pevnych nervech ale lze to zvladnout. Zde bych rad podekoval Karlovi, ktery mi stal za zady a pomahal resit problemy za letu svymi radami a trimovanim vysilace. Tato Extra je ero ktere je treba mit neustale na ocich, neda se podivat na vysilac, tam si neco nastavit a zase se vratit k rizeni.
Rad uvitam jakekoliv pripominky modelarske verejnosti k zaletu, i pripadnou kritiku za "delani neceho spatne" Rad se poucim.
Pavel