Autor |
Zpráva |
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 9:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Ta vysílačka je Laser 6. To je 6-ti kanál, né počítačovej, ale má 2x mix. Jeden na motýlkový ocasní plochy a jeden na déltu (samokřídlo), ty mix se volej přepnutím navysílači. Flash 6 neexistuje, je Flash 4 a 5, a nebo Flash 4x a 5x. Ty s "x" jsou novější verze, ale popravdě toho o moc víc neuměj. To jen aby nedošlo k omylu. Jinak ho porád ještě má a je opravdu v perfektnim stavu (vlastně sem ho používal jen já, když sem mu zalítával Toro 300, takže byl v provpzu jen hoďku, hoďku a půl). Teď ale budu asi mluvit proti sobě, ale je vážně lepší našetřit na lepší a hlavně počítačovou soupravu. Možnosti navíc jsou nedocenitelné. Kdybys měl zájem, tak Ti můžu popsat moje poznatky o vysílačích, sám sem používal starou Modelu, 2-kanál Multiplex, Hitec ranger, Laser 6, Flash 5 a chvíli 5x, a teď mám Graupner MC 12. Jen chci poukázat na nejdůležitější zjištění: MC 10 skoro nic neumí a MC 16 má věci navíc, který (alespoň podle mě) nevyvážej rozdíl ceny od MC 12.
Jestli se chceš dozvědět víc o jednotlivejch vys. koukni na: http://www.rkolbabek.com/index.php?page=5 .
Tam si stáhni tabulku v Excelu a pak už jen porovnávej. Jestli budeš chtít nšco vysvětlit, rád Ti pomůžu .
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 10:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
A k těm modelům od Telinku: už sem to probíral s pár zkušenějšíma kolegama, myslím že i tady. Já měl od nich Roto a popravdě to nebyla žádná sláva . Trick 800 má bohužel stejný křídlo jako Roto (polosouměrnej profil) a to nestálo za moc. Trup už je (aspoň to tak vypadá) o něco lepší. Trick 1000 se mi, přiznávám, taky líbí, ale je to dost drahý a je do něj potřeba stříďák (Trick 800 s pohonem z Rota bude asi taky pěkná ubohost, nemá to výkon na rozdávání) a to už něco stojí. Já si teď obědnal od www.potensky.cz Eagla. Jejich Cobru všichni vychvalujou a když sem jí viděl před 14 dny létat a taky toho Eagla, rozhodl sem se. Měl by mi přijít přímo od výrobce 16.6. a už s novou převodovkou (má tam pružnou, kluznou spojku na vrtuli, takže když zavadí o zem, tak se neulomí list, ani nevilomí zub převodovky). Takže až to složim a otestuju tak Ti napíšu jak to dopadlo (asi tak den nato co to dostanu ). Jinak bych Ti asi taky doporučil spíše něco takového, cenově je to stejný jako Trick, ale funguje to s levným (300,-Kč) motorem. Otázka je Eagel, nebo Cobra. Eagel je větší a neuvisí na vrtuli (s dodávanym motorem), ale je zase o dost klidnější a já se přiznám, že ač sem byl rozhodnut koupit Cobru, potom co sem viděl jak je divoká, rozmyslel sem si to.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 10:23 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
Flash ... Laser ...
trochu se mi to pomotalo koukal jsem zaroven s tim na inzerat ze nekdo prodava Flash 5 za 2900,- s baterkama a nabijeckou
myslis ze se to vyplati? pocitam ze tu co mam ( Hitec Ranger III) prodam tak za 1200,- a ta Flash 5 mi prijde celkem slusna (pro me dostacujici)
na toho Eagla se kouknu
ale taky jsem koukal na http://www.formoplast.cz/cz/extra/extra.php maj tam k tomu i video a lita celkem pekne
jenom nemaj ji jeste nemaj v ceniku ...
a tady jeste fotecka jak pokracuje prace
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 10:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Týýý vole, to bude ale safra rychlý éro. Máš fakt odvahu.
Už jen ty křidélka na koncích křídel a o malé ploše jako by říkali, "Jestli nepoletíš dost rychle, tak s náma nepočítej."
Co tam bude za motor? Jaký to má vzepětí a úhel náběhu křídla?
Když tu Flashku ukecáš ještě tak o 400,- dolu, tak to ber.
Oni ty Flashky sou už přece jen dost starý. Já tu svojí v lednu prodal s baterkama a dvěma páry kristalů za 1000,-. Ale toho ranger asi za 1200,- neprodáš, to bys měl hodně velký štěstí.
Flashka Ti bude určitě stačit, ale otázka je na jak dlouho, já se jí zbavil asi po 4 měsících, protože mi tam hodně chyběly volné mix, ale jinak je to dobrá souprava a má hlavně dig trimy. Jo tu Extru sem viděl už i lítat, ale pozor!!! to je polystyréňák a ne EPP!!! a zase to chce spíš stříďák, ten jejich prý není zas až tak super, jak píšou, hlavně je prý dost těžkej. V krámu sem tu Extru viděl, ale na cenu si fakt nemůžu vzpomenout, zítra se kouknu.
P.S. Jestli hodláš dát za Flashku 3000,- , tak našetři ještě tak 500,- a kup nějakou bazarovou FC 16, nebo MC 12. Koukni na adresu: http://www.modelhangar.cz , http://www.hangar1.cz/ a nebo http://www.volny.cz/juniormodel/ .
Jsou to Pražský bazary a pokud nejsi z Prahy, tak to i bezproblémově posílaj na dobírku, stačí si tam zavolat.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 11:24 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
v planku je napsanej motor Speed 400 s vrtuli 6/3 na primo
hmm a abych se priznal nevim jiste co je vzepeti a uhel nabehu )
fakt zacinam uvazovat ze si nejdriv poridim letadlo z EPP abych se snim naucil kdyz me tak strasis
nerad bych to hned prvni let rozstipal ....
jinak jsem z prahy
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 12:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Vžádnym případě tě nechci schazovat, nebo zastrašovat, jen Tě upozorňuji na mažné důsledky a naopak by Tě to mohlo od dalšího létání odradit a navíc člověku je to přece jen líto, když na tom ztrávil tolik času a pak to skončí po 5 vteřin dlouhym letu (bohužel zažil sem to i osobně). Psal si že si zvládl Minitornádo a to je taky docela divoký éro a navíc jako každý samokřídlo se musí prád hlídat a řídit, takže jestli si byl schopen odsartovat, létat a přistát bez problémů, tak už taky něco zvládneš.
Vzepětí je úhel, který svírá horní strana jedné poloviny křídla s tou druhou. Měří se tak, že položíš křídlo jednou polovinou na rovnou desku a přitlačíš tak aby leželo celou plochou na desce, pak změříš úhel, o který se druhá půlka křídla zvedá nad desku, nebo změříš na konci zvednutého křídla vzdálenost od desky a přes pravoúhlej trojúhelník vypočítáš úhel z odvěsny (ta změřená výška) a přepony (délka poloviny křídla). Na tomto úhlu závisí stabilita letounu (ne jen na něm), pokud by bylo křídlo rovné, je to hrozně divoký a nestabilní a pořát se to bude naklánět na nějakou stranu. No budeto vlastně o něco málo horší než to Minitornádo. Se zvětšujícím se úhlem vzepětí roste stabilita letu a ovladatelnost směrovkou, ale klesá obratnost a je to čímdáltím "tupější" na křidélka. Úhel náběhu je oproti tomu úhel natočení křídla k podélné ose trupu. Tato osa je dána špičkou vrtulového kuželu (koncem hřídele motoru) a ... a teď nevím jak to posat.
Je to osa, která je vodorovná v přímém ustáleném letu. Výškovka má mít k této ose 0° a křídlo se nastavuje do 0°- 5° vždy kladné!!!
Je to dáno určením modelu (polétadlo, akrobat, rychlostní model,...). Závisí hlavně na použitém profilu křídla a v závislosti na nem je třeba použít určitý úhel náběhu pro vznik vztlaku při vodorovném letu.
Je to něco jako když vystrčíš ruku z auta za jízdy a různě jí natáčíš. Když jí držíš vodorovně tak Ti jí to táhne jen dozadu, když jí natočíš dolu, tak Ti to tu ruku tlačí dolu a ještě více dozadu a když jí natočíš nahoru tak Ti tam vznikne vztlak a ruka stoupá nahoru. Bohožel je to spojeno právě s rostoucím součinitelem odporu vzduchu, což znamená že při 0°náběhu je odpor nejmenší, ale nenese to a při zvišování úhlu náběhu roste vztlak, ale i odpor a roste spotřeba energie pro dopřednej let.
UFF to sem ale zase ukecanej.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 12:21 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
popsano tak ze jsem to pochopil i ja
tak jsem to odmeril na planku (mam ho v Cadu, jestli chces poslu)
a uhel vzepeti je 3° jedny poloviny kridla od vodorovne roviny
a uhel nabehu by mel bejt 2° jestli jsem to postavil presne v coz doufam
ja se odradit jen tak nenecham, ale nechci to hned rozmlatit ...
asi se budu hodne potit az s tim prvne poletim
je lepsi start z ruky nebo z podvozku?
netusim jak to kdyz tak ukociruju pri rozjezdu kdyz nemam ovladatelnou smerovku
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 12:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
To pocení znám, vždycky když du něco nového, nebo znovuzrozeného zalítet tak mám srdce až v krku a žaludek na vodě.
Úplně nejlepší první start je z ruky do (raději nad) hodně vysoké trávy a první přistání taky tam. Člověk bývá tak vyšokovanej z prvního letu, že by to stejně nebylo zrovna ukázkové přistání. To řízení směrovkou na zemi ani nepotřebuješ, pokud máš dobře seřízenej podvozek, tak by to mělo frčet rovně. Ale stejně bych to raději hodil.
Plnej plyn, mírně přitáhnout výškovku, tak aby to lehce stoupalo a švihnout to tam. Nejlepší by bylo kdyby Ti to někdo hodil, abys pak nemusel honem rychle hledat páčky.
A pro první pokusi startů ze země doporučuji nalepit něco na konce křídel, aby se kdyžtak moc nesedřely, kdyby se to překlopilo.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 13:07 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
to jsou rady ktery presne potrebuju
a co jinak rikas na ty parametry?
0,5 kila letadlo
Speed 400
vrtule 6-3"
6 clanku 800mAh
a taky premejslim ze to nejdriv hodim bez podvozku aby se to v ty trave tak moc nemlelo pri pristani a bude to trosku lehci
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 13:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Jestli de ten podvozek sundat, tak je to samozřejmě lepší. Co tam máš za tu 400 (Speed 400 7,2V?), ten 6-ti článek bude možná málo, jinak by to mělo letět docela svižne, ale asi né moc dlouho. 400-ka napřímo a 800-ky to bude tak 6-7 min, při průměrném použití plynu.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 14:35 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
je to 7,2V tak tam dam asi 7 clanek
a 6-7 minut pro zacatek taky bude stacit
mozna to bude az moc kdyz to po prvnim letu rozkrapnu o zem
jeste jednou diky za vsechny rady
moc mi to pomohlo
a az zalitas to ho Eagla tak dej urcite vedet
a ja se musim shanet po nakym EPP letadle ktery jde ovladat 3 kanalem protoze kdyz koukam na ceny vysilacek tak se mi dela spatne
prece jenom jsem chudej studentik ...
mej se
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 18:49 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
sem tak nad tim premejslel
jak je delany treba u toho Eagla ze kridelka jsou ovladana dvema servy
to se pak ty dve serva mixujou pres jeden kanal nebo jak?
a jde to u vysilace MC12? celkem jsi me navnadil a asi si hodim pres prazdniny nakou brigadku a poridim si ji
nemas k ni manual v dat podobe? (na netu ho nemuzu najit )
a jeste k tomu startu z ruky
nebylo by lepsi zkusit nejdriv vzlitnout z podvozku letet kousek rovne a pak pristat? jestli se to vubec udrzi ve vzduchu a zvladne to nak rovne letet. nez to vrhnout a pak se divit kam se to zabodlo :)
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: ned 08.06.2003 21:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Hele, letadlo řízený tříkanálem je jen nějakej hornoploch s vejš., směr. a motorem. Jedno dobrý znám, je to JIM od Freeair : http://www.modelweb.cz/freeair/ .
Ale to je jen na naučení základního létání.
Když koukneš na stránky Potenských, tak je tam odkaz na plánky a manuály, nebo něco takovýho a je tam kompletní návod na většinu jejich letadel. Jinak většina počítač. souprav umí kombinovat křidélka na dvě serva (včetně MC 12, MC 10 to nevím jistě) (funguje to tak jak říkáš) tak, že pátej kanál na vysílači je předdefinovanej jako druhé servo křidélka.
Manuál v el podobě bohužel nemám a asi ho nemůžu momentálně ani naskenit, protože sem skenr zali šťávou a nějak nechce fachčit.
Ale když koukneš na tu tabulku vysílačů, co sem Ti jí doporučoval, tak je tam všechno posáno. Jedinej problém u těch Graupnerů a Futab je, že sou hrozně drahý doplňkový ovladače.
Ten start je lepší z ruka právě do vysoký trávy, protože to stlumí případnej náraz. Abys odstartoval ze země, musí být spevněnej povrch a to se rovná velká škoda při pádu. Může být taky takovej problém, že odstartuješ, všechno bude vypadat dobře, ale oběví se nějaká chybička až když budeš vejš a pak už s tím nic nenaděláš. Start do vysoké trávy znamená taky že budeš lítat nad ní a i později, pokud to neřízne kolmo do země, tak to hodně ztlumí ránu. A navíc, pokud to nehodíš pod úhlem 60°do vzduchu, nebo to nepřetáhneš, tak to vždycky padne naplocho do trávy a nic se nestane. Kdyby ses toho fakt hodně bál, tak to můžeš prvně hodit s vypnutym motorem, svižně a vodorovně. To to jen tak 2 metry poletí a pak se to zastaví o trávu. Druhej pokus už tomu budš věřit mnohem víc. Jen bacha na těžiště. Doporučuju ho přepočítat podle tabulky, kterou najdeš tady v archívu. A taky bacha na motor a regulátor. Když to pustíš s plynem do vzduchu a plácneš s tím na zem (do trávy), tak jako první vypnout motor, jinak spálíš regulátor, vůbec, když uvidíš že to už nezvládáš je lepší stáhnout plyn a plácnout s tím. Né jako jeden můj kámoš, co se učil na Toru 300 a po jednom nepovedenym startu kdy to hodil špatně, tahal za páčky jak mohl, ale furt byl pozadu a postupně se mu povedl nálet na všechny ostatní modeláře na letišti a nakonec s tím praštil na plnej plyn ze 30-ti metrů kolmo do země. Tenkrát sem měl pěknej strch o sebe a všechny ostatní a to stačilo stáhnout plyn a nechat to někam padnout. Po tom jeho "měkym" přistání sem prvně viděl rozbitý EPP letadlo a to pořádně.
|
|
Nahoru |
|
|
Epoxy
|
Napsal: ned 08.06.2003 23:26 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 87 Bydliště: Praha
|
no trikanalem se da ridit treba i ten Shark co maj na ty adrese co jsi psal takze to zas takovej problem nebude
jenom skoda ze tam nemaj u nej cenu
no obavam se ze ta trava taky neni nejmekci a potrha mi potah (ale to asi podle toho jak je pevna ta nazehlovacka)
ale mam sto chuti to jit zkusit jeste nez to potahnu (kridlo je celkem uz potazeny ted) abych se s tim zbytecne nepotahoval a neutracel za to
kdyz to pak treba zomlatim tak ze to uz nepoleti
myslis ze by to letelo i bez potazeni? klidne pomalu ale jen abych zkusil jestli ma cenu do toho jeste davat prachy
poradne to prebrousnu jemnym papirem aby to bylo hladoucky a myslim ze letet by to mohlo
co ty na to?
a s tim startem z podvozku jsem to myslel tak ze najdu kus posekanej a poletim smer vysoka trava takze si v "klidu" vzlitnu a pak to pichnu do tej travky kdyby neco :)
a to teziste jsem prepocitaval dle ty tabulky a vyslo to stejne jak to je v planku tak to nastavim stejne mozna trosku 2-3mm dopredejc aby to bylo klidnejsi nebo to raci mam nechat tak jak je to v planu?
|
|
Nahoru |
|
|
bonis
|
Napsal: pon 09.06.2003 11:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1215 Bydliště: Hrádek nad Nisou
|
Shark stojí 2200,- i s pohonem, ale je to zase něco jako Roto, polos. profil, malej výkon pohonu, těžký,...
Neříkám, že je špatmej, ale sou i lepší.
O potah se bát nemusíš. Tu folii neprotrhneš o nic měkčího, než větev, která vrazí přímo a kolmo na potah. Navíc, pokud se Ti neprotrhne, ale trochu promáčkne, de to přežehlit a je to jako nový. Pokud to nezapíchneš kolmo, je to v pohodě.
Těžiště je nejlepší dát podle výpočtů. Těžiště v předu dělá stabilnější let a horší obratnost a naopak. Když se to ale přežene, letí to do země.
Jinak není důvod, proč by to nemělo letět s nepotaženym trupem, nebude to pěkný a navíc potah zvišuje pevnost a brání poškrábání a podření, ale jinak to letí. Teoreticky to bude mít horší aerodynamické vlastnosti, ale pro první pokusy to neva.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Igor659 a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|